Heel wat websites worden omgeleid naar het IP-adres 0.0.0.0, dus naar nergens. En die website die niet werkt zal daar ook wel tussen zitten. En dat is dan de reden van jouw probleem.
Ik vraag mij af wie of wat die duizenden omleidingen naar "nergens" geïnstalleerd heeft in de hosts database.
Dit mag er in hosts database staan en niet meer:
##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting. Do not change this entry.
##
127.0.0.1 localhost
255.255.255.255 broadcasthost
::1 localhost
fe80::1%lo0 localhost
Iemand of iets met admin rechten heeft de hosts database verknoeid. De hosts database is een beveiligde en verborgen systeem database.
Je kan hosts aanpassen met de nano editor. Het terminal commando is:
sudo nano /etc/hosts
De sudo (superuser do) instructie vereist de ingave van het systeem wachtwoord
Editeren met nano gaat wel een hele klus worden en nano is niet simpel in gebruik. Een alternatief is om hosts te verwijderen en macOS dan opnieuw te installeren. Maar alvorens dat te doen zou je op zoek moeten gaan naar wie of wat de hosts database heeft verknoeid.
Ik ben de enige met admin rechten op deze MacBook. Wat de hosts database heeft verknoeid weet ik niet. zoals je inmiddels wel gemerkt zult hebben ben ik geen deskundige op dit gebied. Ik ben een simpele gebruiker. Hoe kom er achter wat de hosts database heeft verknoeid? Als ik macOS opnieuw installeer, hoe doe ik dat zonder mijn gegevens kwijt te raken?
De hosts database kan je verwijderen met het terminal commando:
sudo rm /etc/hosts
De beste optie is om macOS opnieuw te downloaden uit de Mac App Store en opnieuw te installeren. Tijdens de installatie wordt er niet aan de /Gebruikers directory geraakt. Persoonlijke gegevens raak je niet kwijt.
Als jij de hosts database niet zelf verknoeid hebt dan zal het wel gedaan zijn door het een of andere "handig tooltje" dat je van het Internet geplukt hebt en dat je dan ook nog admin rechten gegeven hebt.
En nu? Last login: Sun Feb 10 10:27:16 on console MacBook-Air:~ tonkloppenborg$ sudo rm /etc/hosts Password: Sorry, try again. Password: rm: /etc/hosts: No such file or directory MacBook-Air:~ tonkloppenborg$
Reacties
Last login: Wed Feb 6 12:27:15 on ttys000
MacBook-Air:~ tonkloppenborg$ cat /etc/hosts
0.0.0.0 1493361689.rsc.cdn77.org
0.0.0.0 30-day-change.com
0.0.0.0 2468.go2cloud.org
0.0.0.0 adsmws.cloudapp.net
0.0.0.0 androidads23.adcolony.com
0.0.0.0 analytics.publitas.com
0.0.0.0 annualconsumersurvey.com
0.0.0.0 amarktflow.com
0.0.0.0 apps.id.net
0.0.0.0 breaksurvey.com
0.0.0.0 data.cnn.com
0.0.0.0 canuck-method.com
0.0.0.0 consumerproductsusa.com
Last login: Wed Feb 6 12:27:15 on ttys000
Ik vraag mij af wie of wat die duizenden omleidingen naar "nergens" geïnstalleerd heeft in de hosts database.
Dit mag er in hosts database staan en niet meer:
Je kan hosts aanpassen met de nano editor. Het terminal commando is:
sudo nano /etc/hosts
De sudo (superuser do) instructie vereist de ingave van het systeem wachtwoord
Editeren met nano gaat wel een hele klus worden en nano is niet simpel in gebruik. Een alternatief is om hosts te verwijderen en macOS dan opnieuw te installeren. Maar alvorens dat te doen zou je op zoek moeten gaan naar wie of wat de hosts database heeft verknoeid.
sudo rm /etc/hosts
De beste optie is om macOS opnieuw te downloaden uit de Mac App Store en opnieuw te installeren. Tijdens de installatie wordt er niet aan de /Gebruikers directory geraakt. Persoonlijke gegevens raak je niet kwijt.
Als jij de hosts database niet zelf verknoeid hebt dan zal het wel gedaan zijn door het een of andere "handig tooltje" dat je van het Internet geplukt hebt en dat je dan ook nog admin rechten gegeven hebt.
Succes gewenst.
Er wordt dan tijdens de herinstallatie een standaard hosts database aangemaakt zonder rommel.
Last login: Sun Feb 10 10:27:16 on console
MacBook-Air:~ tonkloppenborg$ sudo rm /etc/hosts
Password:
Sorry, try again.
Password:
rm: /etc/hosts: No such file or directory
MacBook-Air:~ tonkloppenborg$
Na het verwijderen heb ik het commando
cat /etc/hosts
ingegeven om te laten zien dat de database weg is.Als je het wachtwoord ingeeft zie je het wachtwoord niet! Dus het juiste wachtwoord ingeven en dan "Enter" toetsen.
PS:
Voor deze oefening heb ik natuurlijk een backup gemaakt van hosts.