Geen verbinding met server kunnen krijgen

2»

Reacties

  • February 2019 aangepast
    Jazeker, ik kreeg echter de mededeling dat de reactie eerst goedgekeurd moet worden. Ik veronderstel dat de moderator dit doet.
  • February 2019 aangepast
    Jazeker:

    Last login: Wed Feb 6 12:27:15 on ttys000
    MacBook-Air:~ tonkloppenborg$ cat /etc/hosts

    0.0.0.0 1493361689.rsc.cdn77.org
    0.0.0.0 30-day-change.com
    0.0.0.0 2468.go2cloud.org
    0.0.0.0 adsmws.cloudapp.net
    0.0.0.0 androidads23.adcolony.com
    0.0.0.0 analytics.publitas.com
    0.0.0.0 annualconsumersurvey.com
    0.0.0.0 amarktflow.com
    0.0.0.0 apps.id.net
    0.0.0.0 breaksurvey.com
    0.0.0.0 data.cnn.com
    0.0.0.0 canuck-method.com
    0.0.0.0 consumerproductsusa.com
  • February 2019 aangepast
    Last login: Wed Feb 6 12:27:15 on ttys000
    MacBook-Air:~ tonkloppenborg$ cat /etc/hosts

    0.0.0.0 1493361689.rsc.cdn77.org
    0.0.0.0 30-day-change.com
    0.0.0.0 2468.go2cloud.org
    0.0.0.0 adsmws.cloudapp.net
    0.0.0.0 androidads23.adcolony.com
  • February 2019 aangepast
    Jazeker, ik kreeg echter de mededeling dat de reactie eerst goedgekeurd moet worden. Ik veronderstel dat een moderator dit moet doen.

    Last login: Wed Feb 6 12:27:15 on ttys000
    MacBook-Air:~ tonkloppenborg$ cat /etc/hosts

    0.0.0.0 1493361689.rsc.cdn77.org
    0.0.0.0 30-day-change.com
    0.0.0.0 2468.go2cloud.org
    0.0.0.0 adsmws.cloudapp.net
    0.0.0.0 androidads23.adcolony.com
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2019 aangepast
    Heel wat websites worden omgeleid naar het IP-adres 0.0.0.0, dus naar nergens. En die website die niet werkt zal daar ook wel tussen zitten. En dat is dan de reden van jouw probleem.

    Ik vraag mij af wie of wat die duizenden omleidingen naar "nergens" geïnstalleerd heeft in de hosts database.

    Dit mag er in hosts database staan en niet meer:
    ##
    # Host Database
    #
    # localhost is used to configure the loopback interface
    # when the system is booting.  Do not change this entry.
    ##
    127.0.0.1	localhost
    255.255.255.255	broadcasthost
    ::1	localhost
    fe80::1%lo0	localhost 
  • Ik heb ze in elk geval niet bewust geïnstalleerd. Hoe los ik dit op?
  • timoshatimosha    Moderator
    Iemand of iets met admin rechten heeft de hosts database verknoeid. De hosts database is een beveiligde en verborgen systeem database.

    Je kan hosts aanpassen met de nano editor. Het terminal commando is:

    sudo nano /etc/hosts

    De sudo (superuser do) instructie vereist de ingave van het systeem wachtwoord

    Editeren met nano gaat wel een hele klus worden en nano is niet simpel in gebruik. Een alternatief is om hosts te verwijderen en macOS dan opnieuw te installeren. Maar alvorens dat te doen zou je op zoek moeten gaan naar wie of wat de hosts database heeft verknoeid.
  • Ik ben de enige met admin rechten op deze MacBook. Wat de hosts database heeft verknoeid weet ik niet. zoals je inmiddels wel gemerkt zult hebben ben ik geen deskundige op dit gebied. Ik ben een simpele gebruiker. Hoe kom er achter wat de hosts database heeft verknoeid? Als ik macOS opnieuw installeer, hoe doe ik dat zonder mijn gegevens kwijt te raken?
  • timoshatimosha    Moderator
    De hosts database kan je verwijderen met het terminal commando:

    sudo rm /etc/hosts

    De beste optie is om macOS opnieuw te downloaden uit de Mac App Store en opnieuw te installeren. Tijdens de installatie wordt er niet aan de /Gebruikers directory geraakt. Persoonlijke gegevens raak je niet kwijt.

    Als jij de hosts database niet zelf verknoeid hebt dan zal het wel gedaan zijn door het een of andere "handig tooltje" dat je van het Internet geplukt hebt en dat je dan ook nog admin rechten gegeven hebt.

    Succes gewenst.

  • Dank voor de reactie. Is dit een goede manier om macOS opnieuw te installeren? https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat kan ook. Is in principe hetzelfde omdat de volledige macOS versie ook gedownload wordt.
  • QuintenQuinten    Moderator
    de hosts bestanden blijven wel bestaan als je het besturingssysteem opnieuw installeerd.
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2019 aangepast
    Niet als je de hosts database eerst verwijderd voor de herinstallatie (zoals ik eerder al uitgelegd hebt).

    Een alternatief is om hosts te verwijderen en macOS dan opnieuw te installeren.


    Er wordt dan tijdens de herinstallatie een standaard hosts database aangemaakt zonder rommel.
  • En nu?
    Last login: Sun Feb 10 10:27:16 on console
    MacBook-Air:~ tonkloppenborg$ sudo rm /etc/hosts
    Password:
    Sorry, try again.
    Password:
    rm: /etc/hosts: No such file or directory
    MacBook-Air:~ tonkloppenborg$
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2019 aangepast
    Hier werkt dat wel. Ik heb de hosts database eens verwijderd:



    Na het verwijderen heb ik het commando cat /etc/hosts ingegeven om te laten zien dat de database weg is.

    Als je het wachtwoord ingeeft zie je het wachtwoord niet! Dus het juiste wachtwoord ingeven en dan "Enter" toetsen.

    PS:
    Voor deze oefening heb ik natuurlijk een backup gemaakt van hosts.

  • Opgelost! Hartelijk dank!

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.