upgraden naar nieuwe versie lukt niet: schijf in gebruik voor/door Time Machine
Na rijp beraad wil ik mijn Mac upgraden van High Sierra naar Mojave. Bij het starten van het installatieprogramma krijg ik nu de melding dat mijn schijf in gebruik is voor Time Machine -reservekopieen. In werkelijkheid gebruik ik een NAS (Synology)waarop mijn Mac ieder uur een backup maakt.
Bij de installatie wordt aangegeven "selecteer de schijf waarop je macOS wilt installeren" . Ik kan dan kiezen uit 2 schijven: 1. de Macintosh HD (998,98 GB, 34,29 GB beschikbaar) en 2. een totaal voor mij onbekende Recovery HD (650 MB, )KB beschikbaar). Ik kies voor1, de Macintosh HD, maar krijg dan direct de melding: "Deze schijf wordt gebruikt voor Time Machine-reservekopieen". Dit klopt natuurlijk niet, want daarvoor gebruik juist mijn NAS. Het installatieprogramma weigert vervolgens de volgende stap. Wast gaat hier mis en hoe los ik dat op???? Graag een reactie.
Bij de installatie wordt aangegeven "selecteer de schijf waarop je macOS wilt installeren" . Ik kan dan kiezen uit 2 schijven: 1. de Macintosh HD (998,98 GB, 34,29 GB beschikbaar) en 2. een totaal voor mij onbekende Recovery HD (650 MB, )KB beschikbaar). Ik kies voor1, de Macintosh HD, maar krijg dan direct de melding: "Deze schijf wordt gebruikt voor Time Machine-reservekopieen". Dit klopt natuurlijk niet, want daarvoor gebruik juist mijn NAS. Het installatieprogramma weigert vervolgens de volgende stap. Wast gaat hier mis en hoe los ik dat op???? Graag een reactie.
Log In of Registreer om te reageren.
Reacties
Zie:
https://www.appletips.nl/mac-internet-recovery/
Ik weet niet of alleen deze map weggooien voldoende is, maar je kunt het altijd proberen. het is zeer waarschijnlijk een onderbroken backup die in 2021 gestart is.
Ik zou trouwens - ook om andere redenen - wel naar clean install toe willen, maar ik ben bang dat ik dan daarna de verbinding tussen de nieuwe/lege Mac en mijn Synology-NAS niet meer weet te maken om de laatste backup terug te zetten….
Boven die twee staat onder de kop “Reservekopieschijven” ook een ‘Time Machine 2’, met daaronder een 12-cijferige code (url?j
Wel zie ik dat je al draait op Catalina, terwijl je het hebt over een update van High Sierra (10.13) naar Mojave (10.14), Catalina is 10.15 en de opvolger van Mojave.
Als je wil updaten kan dat naar Big Sur, Monterey of Ventura, afhankelijk of de Mac dit ondersteund.
Dat vinkje moet uit, want als Catalina data naar de Time Machine backup gaat schrijven, dan kun je de Time Machine backup niet meer gebruiken voor Mojave.
RARA WAT GAAT ER MIS?
Ik heb Catalina overgeslagen bij mijn iMac en ben via Big Sur naar Monterey gegaan.
Start vanuit de Hulpprogramma's map de Terminal.app en geef het volgende commando:
sudo tmutil stopbackup
Dit zou een in werking zijnde backup moeten stoppen.
Type man tmutil in Terminal voor een overzicht met opties van dit programma.