upgraden naar nieuwe versie lukt niet: schijf in gebruik voor/door Time Machine

Na rijp beraad wil ik mijn Mac upgraden van High Sierra naar Mojave. Bij het starten van het installatieprogramma krijg ik nu de melding dat mijn schijf in gebruik is voor Time Machine -reservekopieen. In werkelijkheid gebruik ik een NAS (Synology)waarop mijn Mac ieder uur een backup maakt.
Bij de installatie wordt aangegeven "selecteer de schijf waarop je macOS wilt installeren" . Ik kan dan kiezen uit 2 schijven: 1. de Macintosh HD (998,98 GB, 34,29 GB beschikbaar) en 2. een totaal voor mij onbekende Recovery HD (650 MB, )KB beschikbaar). Ik kies voor1, de Macintosh HD, maar krijg dan direct de melding: "Deze schijf wordt gebruikt voor Time Machine-reservekopieen". Dit klopt natuurlijk niet, want daarvoor gebruik juist mijn NAS. Het installatieprogramma weigert vervolgens de volgende stap. Wast gaat hier mis en hoe los ik dat op???? Graag een reactie.

Reacties

  • Wanneer je in de time machine voorkeuren kijk staat de interne disk niet als TM disk gedefineerd?
  • Nee, de backups gaan daar naar een externe schijf (2,15 TB op de NAS).
  • Je zou ook kunnen herstellen met Internet Recovery, hierbij wordt de laatst mogelijke MacOS geïnstalleerd. Tijdens dit proces kun je kiezen tussen teug naar fabrieksinstellingen (Clean install) of met behoud van gegevens.

    Zie:
    https://www.appletips.nl/mac-internet-recovery/
  • Ik tref wel een mapje “Backups.backupdb (70 kb)aan op mij HD met daar in een mapje “iMac van M B, met daarweer in een bestandje “2021-10-27-124732.inProgress” . Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
  • Ja, maar dan zou ik verwachten dat de disk in de TM voorkeuren ook terug komt.

    Ik weet niet of alleen deze map weggooien voldoende is, maar je kunt het altijd proberen. het is zeer waarschijnlijk een onderbroken backup die in 2021 gestart is.
  • Dankjewel. Ik ga morgen proberen die map te verwijderen (dat is mogelijk niet gemakkelijk, gelet op de info die ik al googlend tegenkwam.)

    Ik zou trouwens - ook om andere redenen - wel naar clean install toe willen, maar ik ben bang dat ik dan daarna de verbinding tussen de nieuwe/lege Mac en mijn Synology-NAS niet meer weet te maken om de laatste backup terug te zetten….
  • Time Machine geeft trouwens bij “beschikbare schijven” 2 schijven aan: “Time Machine 2” (op ‘DiskStation.local’en “andere airport time capsule” (‘configureer een AirPort Time Capsule die niet in de lijst voorkomt’)
    Boven die twee staat onder de kop “Reservekopieschijven” ook een ‘Time Machine 2’, met daaronder een 12-cijferige code (url?j
  • Heb je een screenshot hiervan?
  • Ik heb een foto gemaakt maar het bestand is te groot om bij te voegen
  • Op foto's lijkt mij dat je de schijf van de mac niet kan kiezen, dit is ook goed.

    Wel zie ik dat je al draait op Catalina, terwijl je het hebt over een update van High Sierra (10.13) naar Mojave (10.14), Catalina is 10.15 en de opvolger van Mojave.
  • Klopt, ik las dat het veiliger was om niet in één keer die stap naar Mojave te maken. Maar op de foto zie je ook dat ik niet kan opgraden via mijn HD
  • November 2022 aangepast
    Maar je hebt al Catalina dat betekent dat je ga downgraden naar Mojave.

    Als je wil updaten kan dat naar Big Sur, Monterey of Ventura, afhankelijk of de Mac dit ondersteund.
  • Ik draai nog op High Sierra, voor de duidelijkheid, en wil allereerst upgraden naar Catalina, en daarna naar Mojave
  • Duurt eerst upgraden en dan downgraden.... lukt dat zomaar ?
  • Wat gebeurd er als je Automatische reservekopiën uitzet in de Time Machine instellingen dmv. het vinkje?

    Dat vinkje moet uit, want als Catalina data naar de Time Machine backup gaat schrijven, dan kun je de Time Machine backup niet meer gebruiken voor Mojave.
  • Sorry voor de fouten in mijn berichtgeving. Ik wil opgraden van High Sierra naar Monterey. Geadviseerd werd dat niet in één keer te doen maar met een tussenstap. Ongeacht welke upgrade ik kies, het programma stopt bij de keuze voor de HaD van de Mac zelf. Ik krijg (zoals bij de poging tot upgrade naar / installatie van Catalina op de foto) steeds de melding: ”deze schijf wordt gebruikt voor Time Machine reservekopieën”, terwijl Time Machine dat feitelijk niet doet: alle reservekopieën worden automatisch in een TM-map op mijn (Synology)NAS geplaatst. Op mijn Macintosh-HD vind ik alleen het mapje “Backups.backupdb (70 kb)” met daar in een mapje “iMac van M B, met daar weer in een bestandje “2021-10-27-124732.inProgress”. Dit heb ik naar de prullenmand verplaatst, maar daarna bleef het probleem hetzelfde: de upgrade stopt bij de keuze voor de Macontosh-HD.
    RARA WAT GAAT ER MIS?
  • Geen idee wat er mis gaat. Maar heb je dit getest? “Wat gebeurd er als je Automatische reservekopieën uitzet in de Time Machine instellingen dmv. het vinkje?”

    Ik heb Catalina overgeslagen bij mijn iMac en ben via Big Sur naar Monterey gegaan.
  • Uitzetten van het vinkje zoals jij aangeeft maakt geen verschil. Dank je voor het meedenken.
  • Misschien kun je via de Terminal TimeMachine stopzetten.
    Start vanuit de Hulpprogramma's map de Terminal.app en geef het volgende commando:

    sudo tmutil stopbackup

    Dit zou een in werking zijnde backup moeten stoppen.

    Type man tmutil in Terminal voor een overzicht met opties van dit programma.

Log In of Registreer om te reageren.