Backups verwijderen van externe harde schijf
Beste allen,
Ik heb een Seagate 1TB harde schijf die ik als backup gebruik. Elke keer als ik mijn externe harde schijf verbind met mijn macbook wordt er via time machine een backup gemaakt. Nu heb ik backups van 2017,2018 etc. van dezelfde macbook (heb nooit een andere computer gehad of de externe harde schijf gebruikt voor een andere computer).
Graag zou ik deze backups verwijderen van mijn harde schijf omdat ik eigenlijk enkel de meest recente backup nodig heb. Is het veilig om de backup te verplaatsen naar prullenmand en dan de prullenmand te legen of zijn er andere methoden om deze backups te verwijderen?
Alvast bedankt!
Ik heb een Seagate 1TB harde schijf die ik als backup gebruik. Elke keer als ik mijn externe harde schijf verbind met mijn macbook wordt er via time machine een backup gemaakt. Nu heb ik backups van 2017,2018 etc. van dezelfde macbook (heb nooit een andere computer gehad of de externe harde schijf gebruikt voor een andere computer).
Graag zou ik deze backups verwijderen van mijn harde schijf omdat ik eigenlijk enkel de meest recente backup nodig heb. Is het veilig om de backup te verplaatsen naar prullenmand en dan de prullenmand te legen of zijn er andere methoden om deze backups te verwijderen?
Alvast bedankt!
Log In of Registreer om te reageren.
Reacties
Als je in de TM sparsebundle gaat kijken denk je dat je mappen ziet. Dat is niet zo, dat zijn symlinks. Daarom is het geen goed idee om TM backups met Finder in de prullenmand te dumpen. Je dumpt dan duizenden kleine bestandjes in de prullenmand.
TM backups kan men verwijderen met de Time Machine app. Als de externe HD vol geraakt gaat TM zelf oude backups verwijderen.
https://www.appletips.nl/de-grootte-van-time-machine-backups-beperken/
Heb in het verleden backups verwijderd via prullenmand maar zal dit nu niet meer doen (hopelijk heeft dit geen gevolgen).
Ohja misschien een bijkomende vraag: als ik mezelf een nieuwe Mac aanschaf en een reservekopie maak van deze (nieuwe) Mac op dezelfde Seagate blijven de backups van mijn andere/oude Mac bestaan?
Als je in een geïndexeerde incrementele TM backup manueel gaat knoeien kan dat gevolgen hebben als je ooit een volledige backup moet terugzetten. Door het manueel dumpen van onderdelen van de TM backup wordt de index immers niet bijgewerkt.
Hier eventueel een oplossing voor of een methode dat ik dit kan checken/oplossen?