Backups verwijderen van externe harde schijf

Beste allen,

Ik heb een Seagate 1TB harde schijf die ik als backup gebruik. Elke keer als ik mijn externe harde schijf verbind met mijn macbook wordt er via time machine een backup gemaakt. Nu heb ik backups van 2017,2018 etc. van dezelfde macbook (heb nooit een andere computer gehad of de externe harde schijf gebruikt voor een andere computer).

Graag zou ik deze backups verwijderen van mijn harde schijf omdat ik eigenlijk enkel de meest recente backup nodig heb. Is het veilig om de backup te verplaatsen naar prullenmand en dan de prullenmand te legen of zijn er andere methoden om deze backups te verwijderen?

Alvast bedankt!

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Er bestaat eigenlijk geen "meest recente backup". Een TM backup is een incrementele backup. Alleen de allereerste backup is een volledige backup. De volgende backups slaan alleen de bestanden op die gewijzigd zijn ten opzichte van de vorige backup.

    Als je in de TM sparsebundle gaat kijken denk je dat je mappen ziet. Dat is niet zo, dat zijn symlinks. Daarom is het geen goed idee om TM backups met Finder in de prullenmand te dumpen. Je dumpt dan duizenden kleine bestandjes in de prullenmand.

    TM backups kan men verwijderen met de Time Machine app. Als de externe HD vol geraakt gaat TM zelf oude backups verwijderen.
  • Volledig correct van @timosha. Een andere benadering zou kunnen zijn om de backup-schijf te wissen en dan beter opnieuw te formatteren en een nieuwe backup-serie te beginnen ?
  • En als je de gulden middenweg wilt bewandelen onderstaand een link naar een artikel van AT. Suc6

    https://www.appletips.nl/de-grootte-van-time-machine-backups-beperken/
  • Nog een mogelijke oplossing is om het maken van Automatische TM-backups uitteschakelen en af-en-toe zelf een backup te maken.


  • Bedankt voor alle informatie!

    Heb in het verleden backups verwijderd via prullenmand maar zal dit nu niet meer doen (hopelijk heeft dit geen gevolgen).

    Ohja misschien een bijkomende vraag: als ik mezelf een nieuwe Mac aanschaf en een reservekopie maak van deze (nieuwe) Mac op dezelfde Seagate blijven de backups van mijn andere/oude Mac bestaan?
  • timoshatimosha    Moderator
    @SebaDV

    Heb in het verleden backups verwijderd via prullenmand maar zal dit nu niet meer doen (hopelijk heeft dit geen gevolgen).


    Als je in een geïndexeerde incrementele TM backup manueel gaat knoeien kan dat gevolgen hebben als je ooit een volledige backup moet terugzetten. Door het manueel dumpen van onderdelen van de TM backup wordt de index immers niet bijgewerkt.
  • @timosha

    Hier eventueel een oplossing voor of een methode dat ik dit kan checken/oplossen?
  • Zoals reeds eerder geadviseerd: volledige nieuwe backup maken en verder niet aan de TM-backup's zitten.
  • Je kan reservekopieën laten controleren. Druk option en dan via menu: "maak reservekopie" verandert in "controle"...
Log In of Registreer om te reageren.