Numbers, spreadsheet maken met btw
In Numbers zou ik graag een spreadsheet willen maken waarmee de door mij geleverde diensten direct de BTW toont in de volgende kolom. En dat deze aan het einde van die regel het totaal bedrag toont.
Ik ben ZZP'er en ik zou veel van de administratie willen automatiseren. Het liefst werk ik met een sjabloon die ik via de iWork Community kan downloaden. Maar daar vond ik niet wat ik zocht. Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen.
Ik ben ZZP'er en ik zou veel van de administratie willen automatiseren. Het liefst werk ik met een sjabloon die ik via de iWork Community kan downloaden. Maar daar vond ik niet wat ik zocht. Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen.
Log In of Registreer om te reageren.
Reacties
BTW-incl =cel*1.21
BTW-excl =cel*0.79
Ook hier kom ik niet uit blijkbaar. Wat ik ook probeer, hij spreekt over een 'syntaxisfout'. Geen idee wat dat dan weer betekent.
Voor jou is het dan de volgende formule met het vermenigvuldig teken *
=A1*1.21
Ga naar het veld waar je de formule wilt, druk op het = teken op je toetsenbord, dan krijgt je het formuleveld, selecteer vervolgens met de muis de reeks met velden die opgeteld moeten worden:
Dan wordt de formule automatisch SOM(i2:i23), maak deze formule vervolgens af met de BTW berekening.
In dit geval is kolom C het bruto bedrag, wil je in kolom D het netto bedrag?
en dan boven het totale BTW bedrag?
Dus dan is de formule volgens jouw foto: =C3:C5-D3:D5)
Alleen hoe vertel ik in deze formule dat D3:D5 -21% is? Is daar dan dat ' • ' teken voor bedoeld?
=(SOM(C3:C5))-(SOM(D3:D5))
Hier staat een handleiding voor Numbers:
https://help.apple.com/numbers/mac/?lang=nl
Ik zal jouw link van Apple ook opzoeken. Al moet ik zeggen dat ik er al heel veel gelezen heb van fora's en help instructies.
En dan moet de formule zo zijn dan?
Het kan SOM(D3:D30) * 0,79 zijn, of SOM(D3:D30) * (100-21) /100
(maar er moeten wel bedragen in de cellen zitten anders krijg je ook fouten. want niks * getal, kan niet en dat leerde je in de lagere school.