Numbers, spreadsheet maken met btw

In Numbers zou ik graag een spreadsheet willen maken waarmee de door mij geleverde diensten direct de BTW toont in de volgende kolom. En dat deze aan het einde van die regel het totaal bedrag toont.
Ik ben ZZP'er en ik zou veel van de administratie willen automatiseren. Het liefst werk ik met een sjabloon die ik via de iWork Community kan downloaden. Maar daar vond ik niet wat ik zocht. Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    BTW-bedrag =cel*0.21
    BTW-incl =cel*1.21
    BTW-excl =cel*0.79



  • Ook hier kom ik niet uit blijkbaar. Wat ik ook probeer, hij spreekt over een 'syntaxisfout'. Geen idee wat dat dan weer betekent.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Bij de formule SOM moet je werken als volgd =SOM(Getal1;Getal2). En deze twee getallen worden opgeteld. Heel gemakkelijk om een reeks getallen snel op te tellen. Maar je kan ook simpele wiskunde formules gebruiken zonder bv SOM te gebruiken. Zo kan je =Getal1+Getal2 gebruiken om het zelfde resultaat als bovenstaande schuineformule

    Voor jou is het dan de volgende formule met het vermenigvuldig teken *
    =A1*1.21
  • May 2018 aangepast
    Ik krijg die btw echt niet voor elkaar. Ik heb toch echt de juiste formule hier ingevuld toch? Of doe ik alsnog iets fout? En die hele kolom moet dus dat weergeven.
  • KorKor
    May 2018 aangepast
    Als je de kolom waar het bedrag € 15 in staat wilt optellen en omrekenen.
    Ga naar het veld waar je de formule wilt, druk op het = teken op je toetsenbord, dan krijgt je het formuleveld, selecteer vervolgens met de muis de reeks met velden die opgeteld moeten worden:




    Dan wordt de formule automatisch SOM(i2:i23), maak deze formule vervolgens af met de BTW berekening.
  • Kor, als ik het doe, krijg ik dus dit. Als ik het doe met een verwijding naar de 'D' kolom dan zegt deze juist weer dat ik het niet naar zichzelf kan laten wijzen.