Numbers, spreadsheet maken met btw

In Numbers zou ik graag een spreadsheet willen maken waarmee de door mij geleverde diensten direct de BTW toont in de volgende kolom. En dat deze aan het einde van die regel het totaal bedrag toont.
Ik ben ZZP'er en ik zou veel van de administratie willen automatiseren. Het liefst werk ik met een sjabloon die ik via de iWork Community kan downloaden. Maar daar vond ik niet wat ik zocht. Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    BTW-bedrag =cel*0.21
    BTW-incl =cel*1.21
    BTW-excl =cel*0.79



  • Ook hier kom ik niet uit blijkbaar. Wat ik ook probeer, hij spreekt over een 'syntaxisfout'. Geen idee wat dat dan weer betekent.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Bij de formule SOM moet je werken als volgd =SOM(Getal1;Getal2). En deze twee getallen worden opgeteld. Heel gemakkelijk om een reeks getallen snel op te tellen. Maar je kan ook simpele wiskunde formules gebruiken zonder bv SOM te gebruiken. Zo kan je =Getal1+Getal2 gebruiken om het zelfde resultaat als bovenstaande schuineformule

    Voor jou is het dan de volgende formule met het vermenigvuldig teken *
    =A1*1.21
  • May 2018 aangepast
    Ik krijg die btw echt niet voor elkaar. Ik heb toch echt de juiste formule hier ingevuld toch? Of doe ik alsnog iets fout? En die hele kolom moet dus dat weergeven.
  • KorKor
    May 2018 aangepast
    Als je de kolom waar het bedrag € 15 in staat wilt optellen en omrekenen.
    Ga naar het veld waar je de formule wilt, druk op het = teken op je toetsenbord, dan krijgt je het formuleveld, selecteer vervolgens met de muis de reeks met velden die opgeteld moeten worden:




    Dan wordt de formule automatisch SOM(i2:i23), maak deze formule vervolgens af met de BTW berekening.
  • Kor, als ik het doe, krijg ik dus dit. Als ik het doe met een verwijding naar de 'D' kolom dan zegt deze juist weer dat ik het niet naar zichzelf kan laten wijzen.



  • Het is me nog niet duidelijk hoe je de spreadsheet precies wilt hebben.

    In dit geval is kolom C het bruto bedrag, wil je in kolom D het netto bedrag?




    en dan boven het totale BTW bedrag?









  • 1 kolom moet dus incl. en de ander excl. zijn. Dat is waar en in jouw voorbeeld klopt dat prima. Ik zie nu duidelijker hoe ik het uiteindelijk voor elkaar kan krijgen straks.
    Dus dan is de formule volgens jouw foto: =C3:C5-D3:D5)
    Alleen hoe vertel ik in deze formule dat D3:D5 -21% is? Is daar dan dat ' • ' teken voor bedoeld?
  • KorKor
    May 2018 aangepast
    Nee, in D3 staat de formule C3*0,79 en om de totale BTW te bereken is de formule:
    =(SOM(C3:C5))-(SOM(D3:D5))

    Hier staat een handleiding voor Numbers:
    https://help.apple.com/numbers/mac/?lang=nl
  • Ik begrijp jouw formule geloof ik nu wel. Alleen wat het met mij is, voor al heel lang heb ik bedragen afgerekend zonder enige rekening te houden met de btw. En nu ik dit allemaal zakelijker oppak wil ik dat wel. En zodoende weet ik wel de nettobedragen, want dat rekende ik af tenslotte, in mijn voorbeelden is dat kolom C, maar nu wil ik dat als ik die netto bedragen neerzet, het in de volgende kolom D, de hele kolom D, automatisch exclusief btw wordt. Want dat heb ik nodig nu.
    Ik zal jouw link van Apple ook opzoeken. Al moet ik zeggen dat ik er al heel veel gelezen heb van fora's en help instructies.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Maak eens per rij een formule van 1 cel * het btw bedrag ipv totaal van kolom. En onderaan die kolom dan totaal van je btw bedrag. Ik vermoed dat daar het probleem zit.


  • En dan moet de formule zo zijn dan?
  • KorKor
    May 2018 aangepast
    Nee, zo bereken je het toch ook niet op papier?
    Het kan SOM(D3:D30) * 0,79 zijn, of SOM(D3:D30) * (100-21) /100
  • QuintenQuinten    Moderator
    May 2018 aangepast
    @thomummels78 Ik raad je aan, om geen fouten meer te hebben om 1 cel per keer te berekenen en niet een reeks cellen in 1 keer, daarna kan je wel van de uitgerekende cellen een som laten maken.

    (maar er moeten wel bedragen in de cellen zitten anders krijg je ook fouten. want niks * getal, kan niet en dat leerde je in de lagere school.
  • Hahaha dankjewel Quinten en Kor. Goeie tips weer.
Log In of Registreer om te reageren.