Traag internet

Sinds een tijd heeft onze Mac moeite met het openen van internetpagina's. Blauw lijntje loopt voor een kwart vol en het duurt dan soms een minuut totdat de pagina geopend wordt. Soms wordt er helemaal niks geopend. Soms komt de melding dat er geen beveiligde verbinding gemaakt kan worden? Router opnieuw opstarten helpt wel maar meestal van korte duur. We hebben internetbox van Ziggo (Horizon) en de Mac is een late 2009 model met momenteel Sierra. Problemen bestonden al voor Sierra maar wordt er nu pas echt goed gek van vanwege meer thuiswerken. Geen problemen op andere apparaten (iPhone, iPad, Windows Laptop werk). Graag hulp/advies.

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Hmmm denk dat je dit beter met ziggo zelf bespreekt, een trage verbinding moet je eerder bij de bron aanpakken. Vermits je aangeeft dat het voor sierra ook al het geval was, ligt het niet zozeer aan de nieuwe macOS. Hoe reageren andere apparten? Ook traag?
  • Wesley, andere apparaten werken perfect, normale tot snelle verbinding. Misschien is de omschrijving van het probleem niet helemaal juist. Soms, zoals nu, werkt de internetverbinding perfect op de Mac en heb ik nergens last van. Maar dan opeens werkt het niet meer. Krijg pagina's gewoon niet meer geopend. Zelfs Google startpagina niet. Als het aan Ziggo zou liggen zou ik dit ook op andere apparaten moeten merken maar dit is nooit het geval. Misschien toch iets met de communicatie tussen de Mac en de Router? Heb al een andere wifi locatie gemaakt op advies, helpt niet. Router/Mac elke keer opnieuw opstarten is ook geen goede oplossing lijkt me. Misschien nog andere tips?
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2016 aangepast
    Ik denk niet dat de Internetverbinding hier het probleem is. De Internetverbinding tussen Ziggo modem/router en Internet zal wel OK zijn. De Wi-Fi verbinding tussen Mac en Wi-Fi router zal het probleem zijn.

    Verbind de Mac eens met een Ethernetkabel met de modem/router. Als de verbinding dan in orde is moet je echt gaan denken aan Wi-Fi interferentie. Om een en ander uit te sluiten kan je ook de 5 GHz Wi-Fi band gebruiken.

    Je kan ook de Wireless Diagnostics laten lopen. Kijk in het onderstaande topic hoe je de prestaties kan meten:

    https://genius.appletips.nl/discussion/comment/10525/#Comment_10525
  • Timosha, heb hem nu op 5Ghz gezet. Zal monitoren of hij nu tegen hetzelfde probleem aanloopt. Lijkt in ieder geval nu stabieler en sneller te zijn. Diagnostics toegevoegd. Die van 2.4 lijkt inderdaad een slechte bandbreedte te hebben. Kwaliteit wel weer wat hoger te zijn. Weet niet of dit grote verschillen zijn.
  • Kijk eens op speedof.me, dat is html5, om de snelheid te meten van de verbinding. Ik heb ook de tip gelezen om de DNS naar Google te zetten 8,8,8,8. Maar dan moet je daar even op zoeken.
Log In of Registreer om te reageren.