Wi-Fi erg traag op nieuwe MacBook Pro

August 2016 aangepast in Airport en netwerken
Ik heb in juli een nieuwe macbook pro gekocht, maar mijn internetsnelheid is er enorm traag op. Heb bootcamp geïnstalleerd en daarop is de snelheid wel goed. Ook op mijn oude Macbook pro (2009) is de snelheid normaal.

Heb al een paar fixes geprobeerd die ik vond op het internet, maar niets werkt.

Alvast bedankt

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    August 2016 aangepast
    Voer de Wireless Diagnostics uit. Klik op het Wi-Fi icoontje met de ⌥ toets ingedrukt.
  • Ok.. Dan krijg ik een map met files waar ik als leek niet zo veel mee ben.

    Toch bedankt!
  • timoshatimosha    Moderator
    Start de Wireless Diagnostics. Klik dan op "Window" en dan op "Performance". Als er is iets mis is moet dat nu zichtbaar worden in de grafiek (zie bijlagen).

  • timoshatimosha    Moderator
    August 2016 aangepast
    Dat is dus niet goed. Dat is zelfs abnormaal slecht. Hier wordt trouwens niet de "internetsnelheid" gemeten maar wel de bandbreedte tussen Mac en Wi-Fi toegangspunt/router.

    Mijn voorbeeld is een meting op een MacBook Pro 2012. Die haalt op zijn kousenvoeten een constante bandbreedte van 450 Mb/s. Die van jou amper 120 Mb/s met uitschieters naar slechts 40 Mb/s. De signaal/ruis verhouding kan beter zijn maar kan toch niet zulke problemen veroorzaken.
    Heb bootcamp geïnstalleerd en daarop is de snelheid wel goed.
    Dan werkt de Wi-Fi/Bluetooth transceiver in de MacBook Pro goed. OS X en Windows gebruiken dezelfde hardware maar andere drivers. Ik vermoed dus een probleem met de OS X Wi-Fi kernel extensie (kext).
    Heb al een paar fixes geprobeerd die ik vond op het internet
    Welke fixes waren dat? Iets veranderd aan de kext?
  • Ik heb de volgende stappen geprobeerd (http://osxdaily.com/2014/10/25/fix-wi-fi-problems-os-x-yosemite/).

    Ik heb niets veranderd aan de kext. Zou ook niet echt weten hoe dit moet.

    Bedankt!
  • timoshatimosha    Moderator
    Met OS X Yosemite waren er inderdaad Wi-Fi problemen. Ben die ook tegengekomen en heb dat dan onderzocht. Ik heb er ook een topic over aangemaakt:

    https://genius.appletips.nl/discussion/1298/hardnekkige-wi-fi-problemen-met-os-x-yosemite-10-10-x-zo-heb-ik-het-opgelost#latest

    Maar die Yosemite problemen zijn ondertussen opgelost door Apple. Gelet op het feit dat de Wi-Fi transceiver wel goed werkt onder Bootcamp Windows zou ik adviseren om OS X helemaal opnieuw te installeren.

    Installeer OS X El Capitan opnieuw met de full installer (6 GB) uit de Mac App Store. Geen paniek! De installer raakt niet aan de user directory. Er gaan dus geen persoonlijke gegevens of data verloren.
  • Super hard bedankt.

    Dat ga ik dan maar eens doen. Het vreemde is wel dat ik nu op de beta van OS Sierra zit. En de problemen zijn daarmee niet opgelost. Dus de snelheid was al traag op OS X El Capitan, maar zijn hetzelfde op OS X Sierra.
  • Heb een volledige clean Install gedaan met Mac OS Sierra..

    In het begin leek de snelheid terug goed te zijn, maar nu is ie plots weer traag.. Enig idee iemand?
  • Ik denkt dat ik het probleem gevonden heb.

    Ik heb het programma Rowmote, om mijn Mac via mijn iPad te besturen constant aanstaan.

    Na dit uit te zetten ging de snelheid omhoog.

    Bedankt voor de hulp! (timosha)
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan kan er een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.