Problemen na update naar macOS Sierra?

October 2016 aangepast in macOS 10.12 Sierra
Ik ben verleden week overgestapt naar Sierra en heb nogal wat problemen.
Wanneer een programma (foto's of de website van wetransfer of mailchimp) op zoek gaan naar bestanden blijft de gekende strandbal draaien.
Het lijkt dus of Finder problemen heeft in combinatie met een ander programma.
In het scherm van 'Forceer stop' kan je zien dat de toepassing (foto's of Vivaldi, die ik als browser gebruik) niet meer reageren. Geforceerd stoppen heeft geen zin. Het programma stopt immers maar kan nadien niet meer opgestart worden.
Het enige wat helpt is de computer afzetten en terug opstarten.
Bij het opstarten wordt ook soms gevraagd waar FinderSyncAPIExtension zicht bevindt. Dat blijkt iets te maken hebben met Google Drive maar hoe je het moet oplossen weet ik niet.
Nog iemand ervaringen in die zin?
Dank bij voorbaat.
«13

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik heb het strandballetje ook al gehad, maar niet altijd (kan een bug zijn).

    Het best, herinstalleer je eens macOS https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/

    Als het nog voordoet, kan je Google Drive Deinstalleren en opnieuw installeren.
  • @Quinten
    Ik heb MacOS Sierra opnieuw geïnstalleerd maar dat heeft geen merkbare verbetering gebracht. Ik blijf problemen hebben met Finder.
    In een ander forum wordt gesuggereerd dat het een probleem zou kunnen zijn met het intern geheugen. Ik heb een iMac van mid 2011 met een processor van 2,7GHz i5 . Er zit 4Gb 1333 MHz DDR3 geheugen in. Zou dat kunnen onvoldoende zijn om het toestel vlot te laten draaien?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Op jouw mac kan het geheugen worden uitgebreid tot 16 GB, Hoe en waar dat dit moet lees je hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT201191#2

    Je kan ook eens een hardware test doen op je mac: https://www.appletips.nl/apple-hardware-test/
  • Sinds dat ik de update OS Sierra op mijn iMac heb staan, loop ik tegen het volgende probleem aan.

    Mijn iMac loopt iedere dag wel een keer vast. Mijn muis, toetsenbord reageert dan ook niet meer. De enigste optie die er dan nog is, is de Mac afsluiten door de powerknop ingedrukt houden en daarna weer opnieuw opstarten.

    Draadloos printen lukt ook niet meer sinds de update.

    Vele webpagina's, die ik voorheen normaal kon bezoeken, krijg ik nu internetverbinding is verbroken (terwijl dit niet het geval is), of Safari kan pagina niet openen.
    Na de Max opnieuw opgestart te hebben, lukt dit wel weer.

    Daarnaast nog wat kleine probleempjes sinds de update.

    Ik heb op het internet gezocht, maar ik kan daarover geen oplossing vinden.

    Ik heb de iMac late 2009 en heb 8 GB intern geheugen. Daar kan het volgens mij niet aan liggen.

    Hopelijk dat iemand hiervoor met een oplossing kan komen. Want ik vind het nu toch wel behoorlijk irritant worden.
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2016 aangepast
    Ik heb de iMac late 2009 en heb 8 GB intern geheugen. Daar kan het volgens mij niet aan liggen.
    Mijn vrouw heeft ook nog een iMac late 2009 en die draait perfect met macOS 10.12 Sierra. Je hebt gelijk. Aan de iMac zal het niet liggen. Het kan wel liggen aan allerlei "handige tooltjes" die in de weg kunnen zitten.

    Kijk eens met EtreCheck na wat er allemaal moeilijk zou kunnen doen.

    https://etrecheck.com/#about
  • Hoi, ik heb een behoorlijk nieuwe en 'dikke' Macbook Pro, maar ook ik loop tegen heel veel problemen aan. Word en andere applicaties blijven om de haverklap hangen en de draaiende strandbal - die ik tot dusver niet vaak voorbij zag komen - is inmiddels mijn nieiwste vriend. Het ergste is, als Word blijft hangen is het laatste wat ik heb getypt natuurlijk niet bewaard gebleven. Annoying!!!!
    En nee, ik ga niet over op Mac applicaties of op Google docs...
  • timoshatimosha    Moderator
    @HLodders

    Microsoft Office 2016 for Mac (Build 15.27) draait hier perfect op verschillende Macs. Microsoft heeft na de release van macOS Sierra ook verschillende updates uitgebracht voor Office 2016.
  • Klopt, die updates heb ik direct doorgevoerd. Ik ken mijn pappenheimers inmiddels... mag niet baten helaas. Moet ik een nieiwe Office versie aanschaffen dan?
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2016 aangepast
    Voor de Mac is er geen nieuwere versie dan MS Office 2016.
  • Het vastlopen van Finder begint nu wel heel vervelend te worden. Ik moet gemiddeld 5 keer per dag mijn desktop opnieuw opstarten om verder te kunnen werken.
    Eventjes op een rij zetten wat ik al allemaal geprobeerd heb.
    - EtrCheck laten lopen: eens met 'beachballing' als verschijnsel en eens met 'apps crashing'. Het rapport geeft telkens aan dat 'Performance Excellent' is! Voor de rest krijg ik enkel een 'rode' melding bij com.lastpass.LastPassHelper.plist die niet kan geladen worden. Er staat ook dat in Time Machine de automatische aanmaak van reservekopieën uitgeschakeld is, maar dat heb ik opzettelijk gedaan omdat Finder het anders om het uur opgeeft. Waar kan ik trouwens terecht met die rapporten?
    - Herinstalleren van macOS Sierra: geen oplossing
    - Aanmaken van een andere gebruiker met dezelfde rechten als de gebruiker waarmee ik normaal werk: gedurende een paar uur geen probleem maar dan opnieuw Finder die niet meer reageert.
    - Verwijderen van com.apple.finder (map), com.apple.finder.savedState (map) en com.apple.finder.plist: geen oplossing.
    - reset van SMC: geen oplossing.

    Nu ben ik wel een beetje ten einde raad. De enig oplossing die nog overblijft is de 4Gb intern geheugen upgraden naar 8Gb, maar als ik lees dat ook gebruikers met 8Gb aan boord hetzelfde probleem hebben zie ik daarvan het nut niet in.

    Toch niet direct reclame voor Apple.
  • timoshatimosha    Moderator
    4 GB is op het randje. Maar die 4 GB kan geen problemen veroorzaken met Finder. Als de Mac een geheugenswap moet uitvoeren op een Mac met een HDD dan kan dat even "beachballing" veroorzaken. Op een Mac met een SSD gaat dat tien keer vlugger.

    Voor het overige ben ik er van overtuigd dat die Finder problemen veroorzaakt worden door dingen van derden. Finder plugins, extensies of iets anders dat Finder tracht te "verbeteren".

  • Is er iemand die het rapport dat EtreCheck genereert kan interpreteren?
  • Sinds de update van Foto’s onder MacOS Sierra heb ik een probleem met het synchroniseren van de fotogebeurtenissen naar de iPad (ik laad alle foto’s van de verschillende apparaten door middel van een vaste kabelaansluiting op naar mijn Macbook, orden ze dan in de diverse (zelf benoemde) gebeurtenissen en selecteer vervolgens de gebeurtenissen in iTunes welke ik op mijn iPad wil synchroniseren).
    Het probleem wat nu sinds de update ontstaat is dat na elke synchronisatie (of elke keer als de iPad aan de Macbook wordt aangesloten) alle vinkjes weer uit staan. Daarbij valt me op dat voorheen het aantal foto’s per gebeurtennis in iTunes stand vermeld, evenals het totaal aantal foto’s, maar dit momenteel niet wordt herkend. Voor de update werkte dit perfect. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
  • Ik heb het volgende uitgevoerd: EtreCheck.
    Ik zie in het rapport in het rood weergegeven:
    Configuration files: ⓘ /etc/sudoers, File size 1242 but expected 1563

    Wat betekent dit? Wat moet ik doen? En Hoe?

    Ik ben het n.l. zat dat na de update naar MacOS Sierra mijn mac voortdurend vast loopt.
    Opvallend is dat dit altijd gebeurt als ik Safari heb geopend.

    Hopelijk kan iemand mij helpen.
    Het systeem, CPU en alles heb ik gecontroleerd. Dit blijkt allemaal goed te zijn. Zo ook de rest.

    Ik heb een mac late 2009, 8GB intern geheugen. Dat is het probleem ook niet.

    Wie kan mij helpen?
  • Ik denk dat het ondertussen duidelijk is dat niemand het vast lopen onder Sierra kan verklaren, laat staan oplossen.
    Vandaag 5 maal moeten heropstarten omdat toepassingen niet meer reageren: Pages, Voorvertoning, Finder, Vivaldi en Time Machine
    Ik wacht dus met ongeduld op een update van Sierra en haal in afwachting mijn oude laptop met Win7 vanonder het stof en doe verder met Verkenner, Firefox en Google Doc's!!
  • OK!!
    Sierra 10.12.1 binnengehaald en geïnstalleerd.
    Nu hopen dat alles opgelost is.
  • Pessoa: ook ik heb Sierra 10.12.1 gisteren geïnstalleerd. Ik dacht dat het probleem van het vastlopen sinds de update nu wel opgelost zou zijn.

    Dit blijkt niet het geval. Vandaag liep mijn iMac weer helemaal vast.
    Toetsenbord en muis reageert dan niet. Er rest dan alleen nog maar een harde reset te geven door de powerknop te gebruiken voor het uit en het weer aanzetten.

    Ik word er nu toch wel moedeloos van en het begint mij behoorlijk te irriteren.

    Ik heb mijn verhaal nu ook bericht aan appeltips.

    Hopelijk kunnen zij een oplossing bieden.
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2016 aangepast
    @Maxima

    Ik heb die crash logs een keer of vijf gelezen. Op jouw Mac crasht zo ongeveer alles wat kan crashen. En dat heeft écht niets te maken met macOS 10.12 Sierra.

    Ik vermoed dat residente software die nog niet aangepast is voor Sierra van alles en nog wat laat crashen. Ik zie daar Citrix en Carbon Copy Cloner van Bombich die in de weg zouden kunnen zitten.
    /etc/sudoers, File size 1242 but expected 1563
    De sudoers systeem file is blijkbaar ook aangepast. En dat komt niet door een update. Die systeem file kan alleen aangepast worden met het terminal commando/editor "visudo". Dat is dus niet vanzelf gekomen. In sudoers staan de gebruikers die met root privileges kunnen werken. Dat is dus heel gevaarlijk.

    De problemen zijn zo massief dat die niet via een forum kunnen opgelost worden. Het kan allemaal wel opgelost worden maar dat moet ter plaatse gebeuren. Een compleet schone installatie is ook een mogelijkheid. Na de installatie kan je dan de software die je nodig hebt weer installeren.
  • December 2016 aangepast
    Ook mijn problemen zijn na de installatie van de update nog niet allemaal opgelost.
    Momenteel heb ik enkel nog problemen met Time Machine, maar dan nog niet elke keer. Gisteren verliep alles zonder problemen, maar vandaag wordt bij het opstarten van Time Machine de externe harde schijf niet meer herkend. Dat resulteert in een "Finder reageert niet meer" en enkel het opnieuw opstarten van de mac helpt.


  • timoshatimosha    Moderator
    @Pessoa

    De Google Drive en DropBox Finder extensies laten Finder crashen. Waarschijnlijk zijn die extensies niet compatibel met macOS Sierra.
  • Heb ook problemen sinds de laatste update :-(

    Als ik met Photoshop foto's wil afdrukken met de volgende fotoprinter (Mitsubishi K60) sluit photoshop direct af en worden de foto's niet afgedrukt.

    Met het printen heb ik tot op heden nooit problemen gehad en vraag me af of dit probleem al eerder door iemand gemeld is.

    Een oplossingen of eventuele tips zijn welkom!

    Super irritant als je klanten hebt en je kunt de gemaakte foto's niet afdrukken
  • October 2016 aangepast
    Herstarting Safari loste mijn grootste probleem op.
  • timoshatimosha    Moderator
    @BennyGerritsen

    Er zijn blijkbaar nog printers die niet goed werken met macOS 10.12 Sierra en Photoshop.

    https://genius.appletips.nl/discussion/3569/sierra-in-combinatie-met-photoshop-en-epson-functioneert-niet/p1

    Dit probleem zal toch moeten opgelost worden met een update van de printer drivers (denk ik).
  • December 2016 aangepast
    @timosha

    Kennelijk zijn de meeste problemen opgelost. Zie mijn EtreCheck rapport van zonet:


    Als ik een nieuwe identiteit heb aangemaakt, kan ik de map office 2011 identiteit dan weer terug plaatsen, zodat ik al mijn berichten en contacten gewoon weer in outlook terug heb?
  • @ timosha ps. ik heb >/etc/sudoers, File size 1242 but expected 1563 niet aangepast. Ik heb in mei j.l. deze iMac gekocht van iemand anders. Daarvoor heb ik nog nooit een iMac gehad, alleen windows pc. Windows pc weet ik vrijwel alles van, de iMac ben ik nu aan het leren kennen.
  • Outlook probleem leek nu verholpen. Dit lag aan Office. Vandaag is er een nieuwe update uitgebracht. Ik heb deze geïnstalleerd en ik kon Outlook 2011 weer openen.

    Maar..........nu na de update zijn al mijn berichten, ook in de submappen verdwenen.
    Daar baal ik van. Ik ga nog even zoeken, want er moet toch een manier zijn dit weer in beeld te krijgen? Ik heb ze zelf niet verwijdert.

    Na 5 min. sloot outlook 2011 ineens af en kreeg ik weer het venster opbouwen Mainidentiteit. Wederom de melding;
    Uw database kan niet opnieuw worden opgebouwd. [-18000]

    Ik word er moedeloos van.

  • timoshatimosha    Moderator
    @Maxima

    Als ik van jou was zou ik eens helemaal opnieuw beginnen. Al de problemen die je hebt hebben niets te maken met macOS 10.12 Sierra.

    Ik zie daar bv. een mdworker32 crashen. mdworker32 is een 32-bits plugin voor de Spotlight indexer (mdworker). Dat fossiel is ooit meegekomen met Microsoft Office 2008. Als mdworker32 niet crasht dan gaat het in ieder geval heel veel CPU capaciteit vragen.

    Outlook 2011 is blijven hangen in de OS X 10.6 Snow Leopard tijd. Dit programma gebruikt een sync mechanisme (framework) van MobileMe dat niet meer bestaat. Als je absoluut Outlook wil gebruiken is het beter om Microsoft Office 2016 met Outlook 2016 te gebruiken.
  • @timosha : Dankjewel. Ik hou je up to date of alles lukt. Ik heb nog een vraag voor je. Door de Office update ben ik al mijn berichten ineens kwijt, ook uit mijn submappen. Al mijn contactpersonen en alle submappen staan nog wel in outlook. Heb jij enig idee hoe ik al mijn berichten weer boven water krijg? Helaas kon ik door outlook probleem geen export meer doen. Wel had ik een kopie gemaakt van mijn Office 2011 identities. Volgens mij moeten ze daar nog in staan?
  • Op 19 oktober heb ik aangegeven problemen te ondervinden met het synchroniseren van fotogebeurtenissen (dmv USB-aansluiting) naar iPad en iPhone, heeft iemand anders daar ook last van?
    momenteel heb ik al vele uren bellen met Apple achter de rug, een echte oplossing is tot nu toe niet geboden (wel heb ik ondertussen op advies van de diverse advisors de Macbook opnieuw geïnstalleerd, de Fotobibliotheek opnieuw opgebouwd, maar helaas zonder resultaat).
  • @timosha : alvorens ik de mac eventueel schoon installeer, wil ik eerst al mijn mail terug die zomaar van het ene op het andere moment weg is. Al mijn submappen en contactpersonen zijn er nog wel. Maar de inhoud, alles is zomaar weg. Heb jij daar misschien een oplossing voor?
Log In of Registreer om te reageren.