Mijn iMac loopt vast. Door Mail?
‘k Heb sinds kort een probleem met het geheugengebruik van mijn computer.
Ik denk dat het door Mail komt.
Hieronder wat screenshots betreffende mijn computer en hoe het er uitziet als ik Mail nog niet heb aangeklikt. En hoe het geheugengebruik oploopt als ik Mail wel heb aangeklikt.
Vanaf dat moment begint mijn computer steeds trager te lopen.
Dit is mijn computer
Eerst even een screenshot van het moment vlak nadat ik Mail maar heb uitgeschakeld. Dan zie je dat de computer weer uit het rode vak komt en tot meer normale waarden terugkeert wat betreft geheugengebruik.
Dit is een paar minuten later, wanneer ik mail weer activeer
Een paar minuten later blijkt dat het geheugen van Mail is toegenomen, zowel van ‘Geheugen’ als van ‘Geheugen naar VG-compressie’
weer twee minuten later idem dito
En tot slot de screenschot na afsluiten van Mail
Wie kan hier iets schrijven over wat ik moet doen?
Ter info:
‘k Heb al om het probleem te proberen verhelpen via Time Machine mijn complete systeem teruggezet naar de situatie van een week geleden toen het nog normaal liep.
Maar vrij kort daarna kwam hetzelfde probleem weer terug.
Alvast hartelijk dank voor een reactie!
Theodoor
Ik denk dat het door Mail komt.
Hieronder wat screenshots betreffende mijn computer en hoe het er uitziet als ik Mail nog niet heb aangeklikt. En hoe het geheugengebruik oploopt als ik Mail wel heb aangeklikt.
Vanaf dat moment begint mijn computer steeds trager te lopen.
Dit is mijn computer
Eerst even een screenshot van het moment vlak nadat ik Mail maar heb uitgeschakeld. Dan zie je dat de computer weer uit het rode vak komt en tot meer normale waarden terugkeert wat betreft geheugengebruik.
Dit is een paar minuten later, wanneer ik mail weer activeer
Een paar minuten later blijkt dat het geheugen van Mail is toegenomen, zowel van ‘Geheugen’ als van ‘Geheugen naar VG-compressie’
weer twee minuten later idem dito
En tot slot de screenschot na afsluiten van Mail
Wie kan hier iets schrijven over wat ik moet doen?
Ter info:
‘k Heb al om het probleem te proberen verhelpen via Time Machine mijn complete systeem teruggezet naar de situatie van een week geleden toen het nog normaal liep.
Maar vrij kort daarna kwam hetzelfde probleem weer terug.
Alvast hartelijk dank voor een reactie!
Theodoor
Reacties
Ik zie daar iets van Avast lopen. Schakel die virusscanner eens tijdelijk uit. Tijdelijk verwijderen is nog beter. Ik ben bijna zeker dat die Avast app zich met Mail gaat bemoeien.
Helaas biedt dat geen soulaas.
Zie screenshot.
Bovenste loopt geheugengebruik al weer op, terwijl ik nog geen beeld van Mail heb. Hij is nog aan het op gang omen.
Het onderste terwijl computer aan het vastlopen is, en zeeeeer vertraagd reageert.
En... het gebeurde niet waarop ik hoopte.
Nog steeds is dit het beeld na aanklikken van Mail, en dan zijn nog niet eens alle mailtjes geladen..
heeft iemand een volgende suggestie?
2.maak een 2e user aan en herhaalt het probleem zich daar ?
(je kan deze achteraf weer verwijderen)
'k Heb wel even een schermafbeelding gemaakt van het gebruik van geheugen (terwijl daar nog niks bijzonders draaide en geen document was aangemaakt).
Blijkt dat toch ruim 5 GB te zijn... Alleen omdat ik een extra account heb aangemaakt.
Terug bij mijn normale account krijg ik hetzelfde beeld. (Zonder programma Mail open te hebben). Terwijl het voor het aanmaken van een nieuw account minder dan 2 GB was...
Hieronder twee schermafbeeldingen van geheugengebruik. Eerste van mijn test-account, tweede van mijn normale account
Laat die Avast toestanden voorlopig nog uitstaan aub.
Avast heb ik helemaal verwijderd. Dus kunnen niet zomaar weer aangezet worden.
Zie hieronder schermafbeelding van mijn internetaccounts.
Van boven naar beneden:
iCloud
gmail
gmail
mail - imap
mail - imap
gmail (inactief gezet een paar dagen geleden, omdat ik dacht dat dat missch de boosdoener was
mail - imap inactief
Deze discussie kan wat mij betreft afgesloten worden.
Dank voor meeleven en adviezen!