Mijn iMac loopt vast. Door Mail?

‘k Heb sinds kort een probleem met het geheugengebruik van mijn computer.
Ik denk dat het door Mail komt.

Hieronder wat screenshots betreffende mijn computer en hoe het er uitziet als ik Mail nog niet heb aangeklikt. En hoe het geheugengebruik oploopt als ik Mail wel heb aangeklikt.
Vanaf dat moment begint mijn computer steeds trager te lopen.

Dit is mijn computer
image

Eerst even een screenshot van het moment vlak nadat ik Mail maar heb uitgeschakeld. Dan zie je dat de computer weer uit het rode vak komt en tot meer normale waarden terugkeert wat betreft geheugengebruik.



image

Dit is een paar minuten later, wanneer ik mail weer activeer

image

Een paar minuten later blijkt dat het geheugen van Mail is toegenomen, zowel van ‘Geheugen’ als van ‘Geheugen naar VG-compressie’

image

weer twee minuten later idem dito

imageimage

En tot slot de screenschot na afsluiten van Mail

imageimage

Wie kan hier iets schrijven over wat ik moet doen?

Ter info:
‘k Heb al om het probleem te proberen verhelpen via Time Machine mijn complete systeem teruggezet naar de situatie van een week geleden toen het nog normaal liep.
Maar vrij kort daarna kwam hetzelfde probleem weer terug.

Alvast hartelijk dank voor een reactie!
Theodoor

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Het kan niet zijn dat Mail 8,99 GB geheugen gaat gebruiken. Dat is meer dan het fysieke geheugen.

    Ik zie daar iets van Avast lopen. Schakel die virusscanner eens tijdelijk uit. Tijdelijk verwijderen is nog beter. Ik ben bijna zeker dat die Avast app zich met Mail gaat bemoeien.
  • 'k Heb Avast beschermingsschilden ge-deactiveerd.
    Helaas biedt dat geen soulaas.

    Zie screenshot.
    Bovenste loopt geheugengebruik al weer op, terwijl ik nog geen beeld van Mail heb. Hij is nog aan het op gang omen.
    Het onderste terwijl computer aan het vastlopen is, en zeeeeer vertraagd reageert.imageimage
  • timoshatimosha    Moderator
    In al die plaatjes is nog steeds die avast daemon actief. Stop het proces com.avast.daemon eens.
  • Je hebt gelijk. 'k Had nog Avast SecureLine VPN.app over het hoofd gezien. Nu deze - net als eerder - Avast Mac Security.app in de Prullenmand gegooid. De prullenmand geleegd, computer een herstart gegeven.
    En... het gebeurde niet waarop ik hoopte.
    Nog steeds is dit het beeld na aanklikken van Mail, en dan zijn nog niet eens alle mailtjes geladen..

    heeft iemand een volgende suggestie?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik heb al veel gezien op een Mac. Ook verschrikkelijk vernaggelde toestanden. Maar dit nog nooit. De Mail app zou niet meer dan ca. 60 MB geheugen mogen gebruiken. En die gebruikt nu meer dan 11 GB! Daar moet ik eens over nadenken.


  • November 2015 aangepast
    heeft iemand een volgende suggestie?
    1.Al eens opgestart met de linkse shift-toets ingedrukt ??
    2.maak een 2e user aan en herhaalt het probleem zich daar ?
    (je kan deze achteraf weer verwijderen)
  • 'k Heb een nieuwe account aangemaakt. Maar weet nou niet zo precies wat de bedoeling daarvan was. Want daarmee heb ik natuurlijk nog niet direct al mijn programma's die ik normaal heb draaien en bijv. de complete inhoud van mijn Apple Mail daar staan.
    'k Heb wel even een schermafbeelding gemaakt van het gebruik van geheugen (terwijl daar nog niks bijzonders draaide en geen document was aangemaakt).
    Blijkt dat toch ruim 5 GB te zijn... Alleen omdat ik een extra account heb aangemaakt.
    Terug bij mijn normale account krijg ik hetzelfde beeld. (Zonder programma Mail open te hebben). Terwijl het voor het aanmaken van een nieuw account minder dan 2 GB was...
    Hieronder twee schermafbeeldingen van geheugengebruik. Eerste van mijn test-account, tweede van mijn normale account
  • timoshatimosha    Moderator
    Geef nog even aan welke mail accounts je gebruikt en of het IMAP4, Exchange of POP3 accounts zijn. Ik geraak het gevoel niet kwijt dat Mail een complete mail server in het werkgeheugen gaat laden.

    Laat die Avast toestanden voorlopig nog uitstaan aub.
  • Dank voor je reactie, Timoshua.
    Avast heb ik helemaal verwijderd. Dus kunnen niet zomaar weer aangezet worden.

    Zie hieronder schermafbeelding van mijn internetaccounts.
    Van boven naar beneden:
    iCloud
    gmail
    gmail
    mail - imap
    mail - imap
    gmail (inactief gezet een paar dagen geleden, omdat ik dacht dat dat missch de boosdoener was
    mail - imap inactief
  • Inmiddels nog maar eens via OS X Recovery mijn systeem hersteld. Draait nu weer als een zonnetje. 'k Hoop voor heel lange tijd ;-)

    Deze discussie kan wat mij betreft afgesloten worden.

    Dank voor meeleven en adviezen!
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan zetter we er een slotje op. ;-)

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.