slotje mkv bestand is grijs. Bestand niet te ontgrendelen

Bij delen en bevoegdheden staat niet mijn naam maar System. Kan de vergrendeling/beveiliging niet opheffen en ook het bestand dus niet verwijderen. Bij elke update via timemachine krijg ik melding dat het niet volledig is gelukt. Hoe kan ik het slotje weer geel krijgen?

Reacties

• Je zou daarvoor een Terminal-opdracht kunnen proberen, nl. het chown commando.

Het chown-commando in UNIX-achtige besturingssystemen, zoals Linux en macOS, wordt gebruikt om de eigenaar en groepsrechten van een bestand of directory te wijzigen. Bijvoorbeeld:

sudo chown gebruiker:groep bestand.mkv
  • Dankjewel voor de tip. Kun je me nog helpen met hoe ik dit commando letterlijk moet gebruiken? Ben echt een 'leek' :)
  • KorKor
    December 2024 aangepast
    1. Open Terminal door naar Apps -> Utilities te gaan en Terminal.app te openen.
    2. Type het onderstaande in de Terminal, maar druk niet op de Return/Enter-toets.
      sudo chown jouwgebruikersnaam
      Vervang jouwgebruikersnaam door je eigen gebruikersnaam
    3. Open Finder en zoek het mkv-bestand waarvan je het pad wilt kopiëren.
    4. Sleep het bestand vanuit Finder naar het Terminal venster.
    5. Het volledige pad verschijnt automatisch in de opdrachtregel van Terminal.
    6. Druk op de Return/Enter-toets.
    Bijv.:

• dag, heb het zo geprobeerd. De beveiliging blijft helaas (en dat verhindert het deleten van de bestanden, want ik hen niet de bevoegdheid maar ;system') en ik krijg na intypen en slepen van het bestand het volgende te zien: usage: chown [-fhnvx] [-R [-H | -L | -P]] owner[:group] file ...
    chown [-fhnvx] [-R [-H | -L | -P]] :group file ... En ook een keer: Operation not permitted.
    Het venster van Terminal-app heeft bij mij overigens een witte achtergrond en de titel: mijn gebruikersnaam- -bash - 80x24
    Dank voor het meedenken, George
  • Het lijkt erop dat het commando niet goed ingevoerd is, de parameters niet op de juiste plaats. Wat stond er voordat je op Enter drukte?
  • Last login: Tue Dec 31 11:02:02 on ttys000
    georgewestermann2@iMac-271 ~ % sudo chown georgewestermann2/Users/georgewestermann2/Desktop/Collateral.Beauty.mkv
  • vraagt nu mijn password met sleutelsymbool erachter maar ik kan het niet intoetsen?
  • Het blijft volgens mij onzichtbaar... gewoon intoetsen.
  • Er moet een spatie tussen gebruikersnaam en het pad van het bestand:
    sudo chown georgewestermann2 /Users/georgewestermann2/Desktop/Collateral.Beauty.mkv
  • Dag, als ik die spatie toepas, krijg ik daarna de vraag voor mijn password met een sleutelteken erachter in een kadertje. Kan dan niets intypen. Kan wel op enter drukken en dan vraagt ie weer het password. En na 3x : Password:
    Sorry, try again.
    Password:
    Sorry, try again.
    Password:
    sudo: 3 incorrect password attempts
    georgewestermann2@iMac-271 ~ %

Misschien heb je hier ook een oplossing voor. Dank alvast en vergeet steeds je een heel goed 2025 toe te wensen!
Log In of Registreer om te reageren.