Iets raars met de map Documenten

In sommige (niet alle) mappen die ondergebracht zijn in de map Documenten is iets raars aan de hand: wanneer ik een bestand onder een andere naam wil bewaren (of bijvoorbeeld een PDF wil exporteren) komt deze standaard in mijn thuismap terecht, dus vele lagen hoger, niet in dezelfde map als het origineel. Per geval kan ik wel navigeren naar de originele locatie, maar dat is gewoon irritant.

Kennelijk zit er iets niet helemaal lekker in die map Documenten. Ik heb de hele inhoud daarvan verplaatst naar een nieuwe map (die ik maar Documenten 2 heb genoemd), en zo te zien werk nu alles weer zoals het hoort. (NB: bij terugplaatsen is het probleem ook weer terug. Er lijkt iets dus raars aan de hand met die map.)
Maar ik vind het niet bepaald elegant: een lege map Documenten en daarnaast Documenten 2.

Wat ik zou willen:
Optie 1 – mijn voorkeur: De fout in de standaardmap Documenten vinden en herstellen.
Optie 2: De map Documenten verwijderen en vervangen door de nieuwe map. Maar dat lukt mij niet. Documenten is kennelijk een standaardmap, met bijbehorende beperkingen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit weer voor elkaar krijg?

Reacties

  • KorKor
    20 March aangepast
    Die map heet Documenten, omdat je Mac op Nederlands staat. Als je in Terminal gaat kijken, dan heet die map echter Documents.

    Ik heb nooit geprobeerd die map te verwijderen en weer opnieuw aan te maken. Aangezien het een systeemmap is weet ik niet wat er dan gebeurd. Als bijvoorbeeld het synchroniseren van de Documenten-map met iCloud aanstaat, dan geeft dat vast problemen.

    Misschien is het probleem opgelost als je de bestanden en mappen weer terugzet in Documenten.
  • Onder ventura kon je in de systeeminstellingen onder iCloud en iCloud drive aanduiden of de desktop en de map "documenten" gesynchroniseerd moeten worden over uw apparaten. Een tijdje geleden heb ik dat voor "documenten" afgeschakeld die map deed bij mij ook moeilijk of ik verstond de logica niet....
  • Hallo Kor,
    Dank voor je antwoord. Helaas, met het terugzetten van de bestanden en mappen in Documenten kwam het probleem weer terug. Geen idee hoe dat mogelijk is, laat staan hoe het op te lossen valt...
  • Hallo Theo,
    Ook jij bedankt voor je reactie en suggestie. Maar 'helaas': Bureaublad en Documenten deel ik niet in iCloud.
Log In of Registreer om te reageren.