Foutmelding: 'Foto's met niet-beschikbare originele bestanden kunnen niet worden geopend.'

Goedemiddag,

Ik heb een vraag. Ik krijg namelijk op mijn iMac (late 2015, OS Monterey) al een poosje deze melding in Fotos:
'Foto's met niet-beschikbare originele bestanden kunnen niet worden geopend. De originele foto 'WhatsApp Image 2023-05-07 at 17.19.00.jpeg' is offline of onvindbaar. Klik op 'Zoek origineel' om opnieuw te verbinden.'

Ik heb de bibliotheek al een keer hersteld (via Option Command), ik heb Monterey er opnieuw opgezet (met vorige OS deed probleem zich overigens ook voor). Maar ik krijg de originele bestanden niet te zien. Ze zijn er echter wel. Als ik in mijn bibliotheek via 'Toon pakketinhoud' naar het mapje 'originals' ga, dan zitten ze daar wel in. Maar op een of andere manier vindt er bij een aantal foto's dus geen koppeling plaats tussen Fotos en de bibliotheek. Het probleem doet zich voor met foto's van de laatste (circa) 3 jaar, maar gek genoeg niet met alle. Terwijl de foto's wel met hetzelfde toestel zijn gemaakt en dus op een zelfde manier in Fotos zijn geimporteerd.

Het rare is dat foto's in eerste instantie wel benaderbaar zijn (en te bewerken), maar dat je een dag later bij diezelfde foto's de bovengenoemde foutmelding krijgt. Dus afgelopen maandag importeerde ik 67 foto's en een dag erna kreeg ik die foutmelding.
Toen ik vervolgens een nieuwe bibliotheek aanmaakte en de foto's daarin importeerde, deed het probleem zich niet meer voor. Voor de toekomst zou dat dus een oplossing kunnen zijn, maar daarmee heb ik nog niet de oudere foto's terug, waarvan ik de originelen niet meer op mijn fototoestel heb staan. En weliswaar staan ze ongetwijfeld nog in de bovengenoemde map 'originals' in mijn bibliotheek, maar met 20.000 foto's is dat zoeken naar een speld in een hooiberg. Te meer daar foto's in mappen totaal niet logisch (naar mijn idee) gerangschikt zijn.

Schiet jullie iets te binnen wat mij nog kan helpen?
Alvast veel dank voor de aandacht.
groet,
Andre
Log In of Registreer om te reageren.