probleem update Sonoma foto's app

Sedert de update naar Sonoma krijg ik de melding dat foto's bibliotheek zich bevindt in iCloud Drive en moet worden verplaatst naar een map op de Mac om te kunnen worden geopend.Foto's app is helemaal leeg.....geen foto's geen albums zichtbaar .....
wat moet ik doen om mijn foto's terug te zien in de foto's app?

Reacties

  • KorKor
    October 2023 aangepast
    Hoe staan de instellingen in de Foto's app bij jou?

    Ik heb ze op de volgende manier staan:






    Bij het laatste scherm kun je er eventueel voor kiezen ipv, "Download originelen naar deze Mac" voor "Optimaliseer Mac-opslag",
  • het laatste scherm krijg ik maar enkel met de vermelding iCloud-voorzieningen voor Foto's zijn alleen beschikbaar in de systeembibliotheek , dus meer niet ,ik kan geen keuzes maken....
  • KorKor
    October 2023 aangepast
    Ik denk dat het antwoord van je probleem op het eerste scherm staat, bij Algemeen, daar hoort de locatie van je fotobibliotheek te staan. Als er geen systeem fotobibliotheek is dan denk ik dat de knop "Gebruik als systeemfotobibliotheek" niet grijs zoals bij mij is en krijg je bij iCloud het onderstaande te zien:



    Als bij Algemeen te zien is dat Library.photoslibrary in de map Afbeeldingen staat, dan zou je op de knop "Gebruik als systeemfotobibliotheek" kunnen drukken. Is dat niet het geval, dan kun je een systeemfotobibliotheek voor Foto's kunnen instellen. Zie hier voor meer informatie:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204414

  • Hartelijk dank voor de info ! Uitgeprobeerd en de foto’s zijn aan het synchroniseren ! Bedankt
  • Blij om te horen dat het gelukt is. Graag gedaan.
  • November 2023 aangepast
    Nu heb ik echter een nieuw probleem ! alle foto's en albums staan in de bibliotheek maar ik krijg nu de melding op mijn Mac dat er 238 GB van de 250 GB in gebruik is ( door iCloud Drive nl 189,26 GB ) en dit terwijl mijn ICloud opslag enkel 94,87 van de 200 GB gebruikt........
  • Dan heb je nu waarschijnlijk een dubbele fotobibliotheek op je Mac staan. Als je in de map Afbeeldingen, in je home map, hoeveel bestanden met de extensie photoslibrary zie je?

    Als je geen bestandsextenties ziet, dan kun je ze zichtbaar maken met de toetscombinatie cmd+shift+punt. Onzichtbaar maken gaat op dezelfde manier.

  • Bedankt voor de snelle reactie.
    Ik zie maar 1 bestand foto’s- bibliotheek.photoslibrary
  • Je kan eventueel een app als DiskInventory X of Daisydisk gebruiken om grote bestanden (en mappen) te vinden.
Log In of Registreer om te reageren.