schijf-EHBO macintosh HD uitvoeren ter controle maar welke ?

ik wil op m'n nieuwe iMac M1 2021 macOS Monterey versie 12.7.1 schijf-EHBO uitvoeren maar welke moet ik nu nemen ?
Macintosh HD volumes is volgens mij beide die ik nu ook nog opsom, Macintosh HD of Data ?


Reacties

  • Je kunt hier de instructies vinden hoe je schijf EHBO moet uitvoeren:
    https://support.apple.com/nl-nl/102611

    Dat gezegd hebbende, het is al weer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst schijf EHBO heb gebruikt en dat was voor een USB-disk. Waarom wil je dat doen?
  • October 2023 aangepast
    Ik had een onyx uitgevoerd omdat iemand me vroeger had voorgesteld dit toch af en toe te doen. Dit is de eerste keer op m’n nieuwe iMac sinds aankoop 12/22. Kreeg daar de melding gegevens volume moet worden gerepareerd. Vandaar dat ik een gewone ehbo wilde uitvoeren. Ik heb dus gisteren toch al een EHBO-schijf uitgevoerd op Macintosh HD volumes kan dat kwaad ? Maar is dat wel goed of moet ik dan dan bij mij eerst data en dan die er boven ?
  • Nee, volgens mij kan dat geen kwaad. Volgens het support artikel van Apple moet je eerst volumes, dan containers en dan schijven herstellen.
  • October 2023 aangepast
    @Kor weet jij wat dat juist wil zeggen inhoud/ zeggen ‘ volume moet worden gerepareerd’ ? Kreeg bij EHBO-schijf : Macintosh HD bewerking geslaagd. Moet ik nu nog opstarten in macOS-herstel ? Aangezien de bewerking met EHBO geslaagd is denk niet, wat is jou mening.
    Had geen problemen, wou gewoon eens checken, blijkbaar ook niet ok ?
    Maar er stond bovenaan “het volume kan niet worden gedeactiveerd “ wat houd dat in ?
    Nu zo’n EHBO-schijf is dat niet ok dat regelmatige basis te doen ?
    Sorry vr de vele vragen 🧐, Grtjes Ingrid
  • Ik weet niet waarom Onyx die melding gaf. In principe zorgt het bestandssysteem (APFS) van je Mac zelf voor de data integriteit. Zoals ik al zei gebruik ik schijf EHBO alleen voor externe schijven.

    De melding “het volume kan niet worden gedeactiveerd” is in feite een foutmelding. Schijf EHBO kan het desbetreffende volume niet controleren, omdat het in gebruik is. Ik neem aan dat dit het volume was waarop macOS zelf staat. Om dat volume toch te checken moet je inderdaad opstarten in de herstel modus.
  • @Kor mag ik vragen om welke reden je EHBO-schijf niet gebruikt vr iMac zelf ?
    je vind dan niet noodzakelijk als je geen problemen hebt géén EHBO uit te voeren ?

    Dus als ik geen problemen heb dan best niet checken in herstel modus veronderstel ik ?

    dus dan beter Macintosh data selecteren


  • Een reden voor mij om schijf EHBO te doen zou zijn als er problemen met het systeem zijn, bijv. niet opstarten of constant zo'n ronddraaiende strandbal. Voor de rest vertrouw ik erop dat het systeem zelf het nodige doet om het bestandssysteem in goede conditie te houden. Er draaien geregeld automatisch processen om dit te bewerkstelligen. Bij macOS hoef je bijvoorbeeld niet te defragmenteren, zoals bij Windows.

    Je zou die data volume kunnen checken, maar belangrijker is om die gegevens te backuppen bijv. dmv. TimeMachine.
  • Ok, bedankt vr je info. Die automatische processen wanneer gebeurd dat ? Terwijl je er mee werkt ? Ik maak op regelmatige basis een back-up via Timemachine. Vanwege die melding vn onyx zou ik dan toch die data volume checken zonder problemen te krijgen ?
  • In macOS zijn er veel taken die "uiteindelijk" moeten worden uitgevoerd, maar die niet bijzonder gevoelig zijn voor vertragingen. Bijvoorbeeld voor nieuwe volumes moeten de Spotlight-indexen worden gemaakt. Langlopende services die als onderdeel van hun werk veel tijdelijke bestanden maken, moeten af ​​en toe een pauze nemen en hun rommel opruimen. Er moet periodiek contact worden opgenomen met de servers van Apple om te controleren op bijgewerkte versies van applicaties en het besturingssysteem zelf. Het systeem bepaald wanneer die processen worden gestart en ze worden onderbroken als er activiteit van de gebruiker is.

    Je kunt die data volume laten checken, dat kan geen kwaad volgens mij.
  • October 2023 aangepast
    @Kor , oeps wat een gedetailleerde uitleg :o , mercikes allemaal nieuw vr me. Ik zet de iMac 's nachts steeds af zoals velen denk ik dan. Ook als ik hem door de dag niet gebruik dan zet ik hem geregeld af. Misschien best beter op laten staan ?
  • Ik zet mijn Mac in de sluimerstand als ik hem niet gebruik. Wanneer je Mac in de sluimerstand is gezet, staat deze wel aan maar verbruikt deze veel minder stroom. De automatische processen en updates gaan dan wel door, ook kun je dan snel weer de Mac gebruiken. Als ik een paar dagen van huis ben, dan zet ik hem wel uit.
  • @Kor idd, laat hem tussendoor ook in sluimerstand staan, enkel als ik vr een paar uur weg ben dat zet ik hem uit en s'nachts. Bedankt vr je hulp en tips. De Onyx app gaat eraf. Fijne zondag nog
  • Bedankt, insgelijks.
Log In of Registreer om te reageren.