na opstarten geeft finder een melding 'Het bestand is onvindbaar'

Als mijn Macbook opnieuw opstart krijg ik aan het eind een melding van Finder met: Het bestand is onvindbaar. In dit venstertje staat rechtsboven een vraagteken. Als ik daar op klik opent er een venstertje en dit blijft leeg. Onderin kan ik een ok knop klikken om de melding te accepteren. Daarna werkt alles gewoon. Blijkbaar is er een App die iets wil openen. Ben al in log files aan het zoeken geweest maar weet niet waar ik moet kijken. Hoe kom ik er nu achter welk bestand het probleem is? of welke App een bestand zoekt?

Reacties

  • Ik heb ook dit probleem, is er iemand die een oplossing weet?
  • KorKor
    24 February aangepast
    Welke versie van macOS gebruik je? De menu's voor de Systeeminstellingen kunnen verschillen tussen de diverse versies. Ventura en Sonoma hebben een andere indeling dan daarvoor.

    Als je een macOS versie Monterey of ouder hebt, ga dan via het Appeltje linksboven naar Systeemvoorkeuren -> kies dan Gebruikers en groepen -> klik op het plaatje van de huidige gebruiker en kies het tabje Inloggen. Je ziet dan een lijst met programma's die tijdens het opstarten worden geactiveerd.



    Staat hier een programma tussen dat je onlangs verwijderd hebt?? Zo ja, selecteer het en klik op het min-teken links onder. Let op, verwijder op deze manier alleen programma's die je onlangs van je Mac hebt verwijderd! Anders ontregel je je Mac.


    Bij de nieuwere macOS versies (Ventura en Sonoma) :

    Ga via het Appeltje naar Systeeminstellingen -> Klik op het menu onderdeel Algemeen -> kies daar Inloggen ->
    Je ziet wederom een lijst met programma's die tijdens het opstarten worden geactiveerd.



    Staat hier een programma tussen dat je onlangs verwijderd hebt?? Zo ja, selecteer het en klik op het min-teken links onder. Let op, verwijder op deze manier alleen programma's die je onlangs van je Mac hebt verwijderd! Anders ontregel je je Mac.

    Dit is een veel voorkomende oorzaak dat het probleem met 'Het bestand is onvindbaar' optreedt, maar er zijn er helaas nog een paar.
Log In of Registreer om te reageren.