Vreemde gekleurde 'bolletje ' is niet te stoppen...

Beste forumleden;

Iets vreemds overkwam mij, toen ik een mail wilde opslaan; ik klikte op icoontje Archief en toen verscheen er een draaiend gekleurde bollentje; met regenboog kleuren.

Wat ik ook aanklikte; bollentje bleef.
Pas toen ik ' forceer stop' in de menubalk bij app Mail klikte; verdween het.

Wat betekent dat bollentje?
en is het niet op een gewone manier te stoppen?

m.vr.groet
Ceth

Reacties

  • November 2022 aangepast
    Beste Frank

    U slaat de spijker op de kop; inderdaad, een draaiende/ gekleurde 'strandbal'.

    Dat gebeurd een enkele keer bij de app Mail.
    Ik was bezig om een mail op te slaan ( zie mijn andere topic)
    Dat lukte niet; niet als bestand, niet als pdf.

    Jammer dat dat zo moeilijk bij een apple gaat, waarom eigenlijk?
    Zie ik iets over het hoofd?

    Mijn dank voor het art. en de tool; ga deze ( betaalde) app zeker ophalen.

    edit:
    Als het zich voordoet, is geen enkel ander programma, noch bv systeemvoorkeuren te benaderen.
    Op gegeven moment kon ik via 't 'appeltje' bij ' geforceerd afsluiten'
    Toen kwam ik erachter dat dd app. 'Mail' de 'dader' was.
    Daarna was de 'strandbal' weg.

    m.vr.groet
    Ceth
  • KorKor
    November 2022 aangepast
    Als je een mail wilt opslaan als pdf, dan kan dat. De manier om dit te doen is te kiezen voor print (Command + P) en linksonder PDF. Je kunt tegenwoordig ook voor Export als pdf kiezen.

    https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1531/mac
  • Dank je Kor; is ga het uitproberen!

    m.vr.groet
    Ceth
  • Maar je kan ook onder "on my Mac" een map maken en dan je mede mails daarin verplaatsen... vorm van archief
  • Beste Theo;

    dank voor uw tip; ga ik uitproberen.

    Edit:
    klinkt misschien wat klunzig maar ik kan geen "on my Mac" vinden

    " Over deze Mac " zal u wel niet bedoelen...

    In systeemvoorkeuren kan ik ook "on my Mac" niets vinden...

    m.vr.groet Ceth
  • November 2022 aangepast
    @ Kor;

    Ik heb een mail kunnen opslaan als PDF
    en een keer " opslaan" in iCloud" in de map documenten

    Nou ga ik ze proberen ze terug te vinden....

    ps Op de Mac zelf opslaan gaat niet op deze wijze...

    ook de optie " Export " kan ik niet vinden op mijn MacBook Air (M1)
    De optie " Export' kan ik ook niet vinden in de app 'Mail'

    Bij Apple support heb ik gelezen oven deze optie; zou in de app 'Mail' moeten zitten?

    Ik heb de laatste update van Ventura

    m.vr.groet
    Ceth

  • KorKor
    November 2022 aangepast
    Als je een PDF aanmaakt, dan krijg je een dialoog box waar je de bestemming van de gemaakte PDF kunt bepalen. Als je klikt op de knop met het pijltje omhoog/omlaag erop, dan kun je bladeren in de genoemde mappen.



    Bijvoorbeeld hieronder kun je klikken op je Thuismap, in mijn geval Kor en dan kun je bijv. naar de Documenten map gaan. Heb je de map gevonden waar je het bestand wilt opslaan, dan klik je op Bewaar.




    Je zegt De optie " Export' kan ik ook niet vinden in de app 'Mail'


    Ik weet niet waar je gekeken hebt, maar het staat in het menu bij Archief:



  • December 2022 aangepast
    Beste Kor;
    Sorry dat ik wat laat reageer; Als 1e hartelijk dank voor de duidelijke uitleg!
    Dit venster kreeg ik herhaaldelijk als ik bij “ Archief” keek...
    Vlgs mij had ik de app mail openstaan...
    Dat kan ik niet meer achterhalen




    vlgs mij heb ik de uitleg van 'Apple' goed gevolgd; toen niet kunnen vinden; zal wel iets verkeerd hebben gedaan.

    Nu nogmaals geprobeerd; een mail geselecteerd en naar archief gegaan;

    Nu kreeg ik 2 opties; exportteer als pdf, en ‘ Bewaar.’

    Ik ben er nu achter; dat de optie ,” bewaar als “ en “Opslaan als pdf” ’t zelfde venster is...
    Pas als je op “detail’s” klikt; je wat andere opties krijgt...

    Hoewel ik bewondering heb voor apple’s iOs; vind ik dat men de manier van opslaan/bewaren van emails de moeilijkste weg hebben gekozen
    Dat had men wat handiger kunnen doen ( vind ik...)
    Ik heb hierdoor er lang tegenaan gehikt om dit uit te zoeken....

    opm.
    Als je een mail opslaat als “ origineel” dan blijft ’t bericht/aankondiging wel in de mail app staan; maar het hele bericht is verder leeg.....; alleen ’t icoontje ‘ Mail’ staat in de onderwerp regel;
    dat vind ik wel wat vreemd !

    Maar goed, ik ben dankzij jullie/u eruit; mijn dank is groot

    mvg
    Ceth
  • Links in de bovenhoek kan je zien dat jij in de Finder zit te zoeken, NIET in Mail !!
  • Dank je Theo

    inderdaad, Finder!
    beetje stom, maar aan de andere kant...

    Apple is nog steeds een leerschool voor mij;
    mn t opslaan van bestanden, mails ed

    ook Finder vind ik nog steeds ingewikkeld

    Systeemvoorkeuren is gelukkig al beter inzichtelijker geworden ( voor mij)
  • Mappen aanmaken in mail. Zo kan je de mails in de juiste mappen zetten. Als je dan nog een imap server gebruikt is syncroon met al uw apparaten. Mails opslaan is dan niet nodig.
  • Nadeel van IMAP is dat als je iets weggooit op één van je devices het op de andere ook verdwenen is, dat heb je met een POP3 account niet. Dan wordt het wel ook op elke device binnengehaald, maar niet op elke device gelijk verwijdert.
  • KorKor
    April 2023 aangepast
    Gebruikelijk met POP3 is dat als je nieuwe berichten ophaalt van een POP3 e-mailaccount, dat deze berichten standaard van de POP3-e-mailserver verwijderd worden en opgeslagen op de computer die je gebruikt. Je kunt het maar met één device ophalen, als het opgehaald is dan is de e-mail weg van de server.

    Met IMAP daarentegen worden de berichten op de server van de e-mailprovider bewaard. Dit heeft als voordeel dat je met verschillende apparaten die e-mails kunt lezen. Het is dus andersom dan je zegt.

    Je kunt POP3 zo instellen dat de berichten op de server blijven staan. In dat geval én bij IMAP geldt dat als je het bericht verwijderd dat het weg is, als je de prullenmand map geleegd heb (tenzij het nog ergens in een backup staat). Ik zie dus jou geclaimde voordeel van POP niet.
  • Hallo SimonG en Kor.
    Ik zie tot mijn schaamte, dat ik de laatste berichten om de 1 of andere reden gemist heb; sorry.

    Ik dacht dat deze topic niet meer aangevuld werd...en is in de 'vergeethoek' geraakt.

    Imap gebruik ik niet (meer). Vroeger met Windows en XS4all als provider nog wel; maar dat gaf toch veel problemen.

    Ik mis gewoon de email opslaan zoals windows deed/doet.
    't lukt nu allemaal wel, maar 't kan zoveel simpeler.
    tis niet anders

    m.vr.groet
    Ceth
Log In of Registreer om te reageren.