MB Pro 14" - Monterey - speelt geen CD af, wel DVD

Hoi!

Ik heb een nieuwe MacBook Pro 14" met Monterey (recentste update). Helaas speelt deze MB geen CD's af met de aangesloten externe DVD speler/brander.

- Op mijn oude MacBook Pro 13" met USB-A aansluiting, met zelfde OS, worden wel CD's gelezen en afgespeeld, probleemloos
- De optische drive is middels een Apple USB-A naar USB-C kabel aangesloten
- DVD's worden probleemloos afgespeeld, rippen middels VLC is bijvoorbeeld ook mogelijk
- Systeemoverzicht laat zien dat de externe optische drive wordt herkend, evenals dat de USB-C poort voldoende voeding geeft voor de optische drive.
- De CD wordt wel herkend door o.a. Music (inclusief gracenote data) en VLC maar afspelen/rippen is niet mogelijk, na spinnen wordt de optische schijf uitgeworpen
- Image maken van de CD resulteert ook in het bovenstaande effect (spinnen, uitgeworpen optische schijf)
- 3rd party USB dongles geven ook bovenstaande resultaten (wel DVD, geen CD)
- Test user en Safemode geven ook bovenstaande resultaten
- Na herinstallatie MacOS ook bovengenoemde resultaten
- Merk optische drive is onbekend.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Zijn er meer gebruikers met dezelfde problemen? Welke optische drives werken wel met de MacBook Pro 14"?

- Volgens Apple werkt de Super Drive met de MB 14 mits er gebruik wordt gemaakt van Apple's USB-A naar USB-C kabel
- Volgens Amac is de Super Drive niet compatible met de MB 14" (vanuit klant feedback)
- Meerdere merken geven aan MacOS compatible te zijn, zo ook de drive die ik ooit kocht...

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en adviezen.

Alvast bedankt!
Log In of Registreer om te reageren.