Gebruikt IOS16 een andere manier van internet toegang?

Gebruikt IOS16 een andere manier van internet toegang? Als DNS server heb ik een Raspberry Pi in gebruik waarop Pi-Hole draait en mijn router gebruikt deze als DNS toegang. Voor IOS16 werden keurig praktisch alle advertenties en reclame uitingen geblokkeerd maar met IOS16 niets van dat alles. Klik ik vanuit b.v. Facebook door naar een site zoals F1 Maximaal dan komen er allerlei adds tevoorschijn, doe ik hetzelfde op de iPad dan worden ze keurig geblokkeerd. Ook b.v. de Algemeen Dagblad app geeft op mijn iPhone alle adds door en op de iPad niet. Beide zitten op hetzelfde wifi netwerk. Ik heb geen idee hoe dit komt, iemand wel??

Reacties

  • Je zou eens een traceroute kunnen starten om te kijken of het netwerkverkeer wel via de Pi-Hole gaat.

    Ik gebruik Ping Lite hiervoor.
  • Ik heb het log van Pi-hole bestudeerd, iPhone (192.168.2.103 en iPad (192.168.2.104) met dezelfde App, de AD nieuws app. Op de iPhone worden adds getoond en op de iPad niet. Ik zie dat op de iPad de site HTTPS mediation.adnxs.com wordt geblokt maar deze site komt NIET te tevoorschijn in het log van de iPhone. Een verdere zoektocht op het web leert dat deze site verantwoordelijk is voor de ads, zie https://malwaretips.com/blogs/ib-adnxs-popup-virus/
    Waarom wordt deze site op de iPad (iPadOS 15.7) geblokt en op de iPhone (iOS 16) doorgelaten zonder een spoor in Pi-hole?? Hopelijk heeft iemand hier een verklaring voor.
  • KorKor
    September 2022 aangepast
    Ik merk geen verschil. Ik heb ook iOS16 geïnstaleerd op mijn iPhone en ik draai PI-Hole op een RPI3b. Ik heb die AD-app niet, maar op sites zoals F1 Maximaal, The Verge en Imore zie ik geen reclames. Ik gebruik als DNS 1.1.1.1 van Cloudflare.
Log In of Registreer om te reageren.