Na TM-restore meerdere partities met dezelfde naam

March 2022 aangepast in macOS 10.15 Catalina
Hoi!

Ik heb op 11-2021 de overstap gemaakt van Mojave naar Catalina op een iMac uit 2013. Time Machine backups maken was tot eergisteren geen probleem.
Vanwege problemen met Adobe software heb ik gisteren een Time Machine backup teruggezet. Daardoor kon ik het softwareprobleem oplossen. Tot zover geen problemen.

Nu wil ik een nieuwe TM-backup maken, maar ik krijg de melding: De reservekopie kan niet gemaakt worden, omdat twee van de schijven dezelfde naam hebben.
Nadat ik Schijfhulpprogramma heb geopend, zag ik dat de interne schijf opeens 4 partities bevat, in plaatst van de twee partities waar ik normaal mee werk. Zie de screenshots.

Nu heb ik begrepen dat sinds Catalina alle systeembestanden in een aparte read-only partitie draaien (Macintosh HD) en dat de rest van de data naar de tweede partitie (Macintosh HD - Gegevens) verhuisd zijn. Wat ik niet snap is, waarom na het TM-herstel er nu 2 partities actief zijn onder dezelfde naam.

Mijn vragen:
- Zoals je in het tweede screenshot kunt zien, is bij het schijfpictogram een home-ikoontje te zien. Is dat nu de werkelijke Macintosh HD - Gegevens partitie?
- Zo ja, kan ik de tweede Macintosh HD - Gegevens partitie verwijderen zonder verlies aan gegevens? Ik kan nu geen TM-backup draaien, voordat ik een dergelijke rigoureuze stap onderneem.



Reacties

  • Het probleem zit deels in het APFS volume formaat denk ik.
    Ik zie daar "containers"enz. bij mij, een andere indeling, maar ik kijk via Schijfhulpprogramma van Big Sur..
    Heb jij een app terug gezet met TM of heel de brok op "Gegevens", het verschil tussen beide is 5GB.

    Containers zijn blijkbaar geen "partities" , de aangegeven grootte in GB is meestal de grootte van de schijf zelf.
    Het zijn blijkbaar een soort "rekbare" partities. Wat er beschikbaar is is dat blijkbaar voor alle "samen".
    Kan iemand dat helder uitleggen ?
  • Bij mij net hetzelfde probleem na installatie Catalina. Nog geen oplossing voor?
  • Heey!

    @theo: Ik heb destijds beide volumes Macintosh HD en Macintosh HD - Gegevens teruggezet.

    Even een update.
    Tijdens het werken met het systeem in de afgelopen maand, viel het me op dat de hoeveelheid data op volume Macintosh HD - Gegevens (1) elke dag veranderde en dat de data op volume Macintosh HD - Gegevens (2) hetzelfde bleef. Daaruit concludeerde ik dat volume Gegevens (2) eigenlijk niet is gebruik is.
    Met die aanname heb ik besloten om volume Gegevens (2) in Schijfhulpprogramma te deactiveren. Na deze actie kon ik succesvol een TM-backup maken.

    Doordat ik na deactivatie van dit volume al mijn werkzaamheden zonder problemen kon voortzetten, heb ik uiteindelijk volume Gegevens (2) gewist. (Ik durfde dat aan, want ik had immers een succesvolle TM-backup gemaakt.)

    Inmiddels ben ik alweer een kleine maand probleemloos met het systeem aan het werk.

    Edit: ik wilde de topictitel aanpassen; partities moet zijn volumes en de term Opgelost toevoegen. Maar dat lukt me niet.
Log In of Registreer om te reageren.