contactloos betalen lukt niet met Apple Watch en iPhone

April 2021 aangepast in Apple Watch
Hallo forumleden

Ik las in iCreate 127 een aantal tips over de iWatch, oa over 't contactdoos betalen

Dat leek mij wel wat; dus ik Wallet geïnstalleerd, mijn bankpas aan apple pay toegevoegd, de bank app geïnstalleerd
en ik maar 2x drukken op de zij-knop van de horloge... maar wat er verscheen, alleen een clubpas, maar geen bankpas voorbeeld

Op de bank app > instellingen > creditcard toevoegen > stond dat de bank geen apple pay toestond
Ik de bank gebeld; de voorwaarden doorgenomen; en ik voldeed aan de voorwaarden.

Op internet oa gevonden, dat de NFC ingeschakeld moest worden???

Deze wordt oa gebruikt bij de Touch ID...; alleen de iPhone X heeft geen Touch ID; wel een Face ID.
Ik dus de Face ID ingeschakeld; helaas... ook nu werkt 't contactdoos betalen niet en ik zie op de
iWatch geen bankpas verschijnen..

Wat doe ik verkeerd?
m.vr.groet
Ceth

Reacties

  • April 2021 aangepast
    Ik heb de kaart alleen in de de Watch app op de iPhone toegevoegd via Wallet en Apple Pay. Niet op mijn telefoon.
    Ik denk wel dat de bank app ook op de watch moet staan.
    Je kunt wel, op de iPhone inloggen in de bank app?
  • Dag Jemmie

    Ja, op de iPhone kan ik heel vlot op de bank app inloggen

    en ja, ik heb ook via de watch app op de tel. de kaart toegevoegd; ook dat ging vlot en zonder problemen

    Ik denk dat eea vast zit op dat NFC-verhaal en dan mn op dat 'touch'-gebeuren. Dat zit niet op de X-max.
    ivm t ontbreken v.d. zg 'thuisknop'

    Ik vraag mij zo wie zo af of de NFC wel op de tel. zit, ondanks zoeken op t internet, kan ik er niet achter komen hoe dat nou zit.
    Ik weet wel een beetje wat NFC betekent, en wat ik v.h. internet begrepen heb; heeft 't contactloos betalen daarmee een connectie.
    Maar ikm kan er ook helemaal naast zitten.

    Zoals gezegd, ik heb face ID op de tel. aangezet, maar zonder resultaat. Ik heb alleen 't schuif bij 'Ontgrendelen tel.' uitgezet.
    Dat heeft op moment met die mondkapjes gedoe weinig zin.

    mvg

    Ceth
  • De kaart wordt aan de watch gekoppeld en heeft niks te maken met de telefoon, je kan ook met je watch betalen zonder dat de telefoon in de buurt is.
    Ik heb zelf overigens een iPhone 12, dus ook faceid en de kaart alleen aan mijn watch gekoppeld.

    NFC is inderdaad bedoeld voor draadloos data overdracht, en moet op de watch aanwezig zijn en dit is voor alle versies zo.

    De watch is wel gekoppeld aan een AppleID? En de bank App staat ook op de watch?

    De watch heeft wel een code ingesteld?

    En als je naar de 'Wallet en Apple Pay' ga in de watch app op je telefoon, zie je de kaart daar nog staan?

    Heel veel vragen, maar hopelijk geeft dit meer duidenlijkheid waar het probleem zit.
  • Beste Jemmie

    Dank voor de vele vragen :'( ... ( grapje )
    ik zal ze bij deze trachten te beantwoorden:

    Ik had van mijn bank begrepen, dat ik op de iPhone (X) de bank app geïnstalleerd moest hebben
    Ik heb/had ook via de watch app > Wallet > apple pay om de kaart toe te voegen

    Ik had de bank app (nog) niet in de watch geïnstalleerd; omdat ik dacht, dat dit met de tel. gesynchroniseerd zou worden.
    Bij een poging om dit via de watch app > optie ' > Bekijk de watch-apps > bank opgezocht inde store,
    maar daar staat bij de app ' open' en niet download.
    Dus als ik op 'open' klik, kom ik ik de bank app op de tel.

    Ik zie in de watch-app bij ' Wallet/apple pay nog steeds enkele kaart staan?
    alleen dat de bank app is geïnstalleerd; bedoeld wordt waarschijnlijk op de tel.

    Nog alles een keer doorlopen; in de watch app en in de wallen/apple pay nogmaals geklikt ' Voeg kaart toe' > mijn bank > dan kom ik in de bank app > via een code kom ik in de bank app >
    Daar heb ik 2 opties:
    1) betaalkaarten
    2) credit kaarten

    Als ik op 2) klikte, kreeg ik de beruchte melding " kan niet "
    daar zag ik nu de iPhone en Watch staan ( licht grijs / niet actief

    MAAR.... nu nikon ik wél doorklikken en de kaart wel kennelijk toegevoegd, want ik kreeg de melding v.d. bank dat de kaart was toegevoegd

    en inderdaad... nu zie ik de kaart in de watch....
    om de kaart ook op de tel. actief te krijgen moet je t proces nogmaals doorlopen.

    zucht, het is gelukt; waarom nu wel?

    Misschien doordat ik de bank app. eerst op de tel. had geïnstalleerd?

    In iedergeval dan voor je geduld en je tips; het heeft mij goed geholpen; alleen kwam ik er niet uit

    Nu ook ontdekt, dat je ook meerdere clubpassen/spaarkaarten de kan toevoegen...

    ik vond dat eert een gimmick, maar nu een uitkomst, want nu kan ik de tel. hoes met al die passen lekker uitdunnen!

    Mijn dank is groot!
    m.vr.groet

    Ceth

  • Mooi te horen dat het nu werkt.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.