Apple TV 4K in RGB hoog of YCbCr op een OLED

January 2021 aangepast in Apple TV
Beste geniussen,

Ik heb een vraag na aanleiding van The Mandalorian in Dolby Vision. Sommige zullen de berichten wel langs hebben zien komen dat The Mandalorian een slechte HDR implantatie heeft. Ik vind de serie overigens echt heel tof maar ik vroeg mij wel een aantal dingen af na aanleiding van de serie over de instellingen op je home cinema die wat dieper ingaan op de materie. Ik heb mijn set-up vanaf het begin goed ingesteld qua kleurweergave, sterkte van het OLED licht, witbalans, etc, etc maar na deze serie ben ik toch wat meer gaan duiken in de werking van HDR en waar wij anno 2021 in beland zijn.

Om The Mandalorian als rode draad te gebruiken in HDR land was ik benieuwd of jullie misschien wat oplossingen hebben of gewoon simpelweg een mening hebben waar alles in film land naartoe gaat.

Hier is een link naar de welbekende video van HDTV test. (pas op, de man praat erg eentonig vind ik maar heeft vaak wel goede punten en testen).

En hier is een link naar het tweakers item die erover heeft geschreven en het 1 en ander heeft toegelicht.

Mijn set-up en de instellingen zijn als volgt:
- LG CX
- Denon x3500h
- Apple TV 4K


LG CX
De tv heb ik zo ''dom'' mogelijk gemaakt door geen internet erop aan te sluiten. Verder verloopt de beeldweergave via filmmaker mode. Behalve HDR en Dolby vision die beide op cinema staan wanneer de content dit bevat.

Denon x3500h
Al mijn apparaten zijn aangesloten op de Denon. De TV is ook enkel aangesloten naar de Denon toe. De Denon heb ik qua bit gehalte op ''hoog'' staan omdat hij dan tot 10-bit gaat.

Apple TV 4K
Nu komt de issue. De Apple TV heb ik op 4K SDR staan maar wanneer hij naar Dolby vision of HDR content gaat, past hij de instellingen automatisch aan. De welbekende ''match content'' staat bij mij op beide aan omdat dan alles dynamisch is maar de HDMI output koos ik altijd voor RGB High terwijl Apple het automatisch op YCbCr zet.

Mijn vraag aan jullie is: Kan ik hem beter op RGB High zetten of op YCbRc? Op internet staan verschillende meningen.

Het is een lang verhaal maar op deze manier weet je wel wat de set-up is omdat dit natuurlijk een belangrijke factor is. Verder ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden nu alles in zo veel verschillende formaten beschikbaar is. Ik vind het persoonlijk niet echt de goede kant opgaan omdat er teveel keuzes zijn ontstaan waardoor je zelf best diep in de materie moet gaan duiken om de juiste weergave in te stellen, per content!

Reacties

  • Ik heb aan mijn LG Oled de AppleTV op YCbRc staan. Mede omdat daar geloof ik ook staat dat dit voor de meeste tv's de beste keuze is.
    Ik denk ook dat het een persoonlijke voorkeur is wat je zelf prettig vindt kijken. Ik zelf vind soms het verschil tussen 720 en 1080 lastig te zien.
  • Ik heb gisteren een hoop uitgezocht en wat eigenlijk mijn probleem is is dat Dolby Vision helderder wordt weergegeven dan HDR waardoor zwart op de LG OLED niet meer zwart is maar grijs achtig. Heb je daar ook last van?
Log In of Registreer om te reageren.