Opstartschijf niet meer te zien.

Ik heb mijn iMac verdeeld in 2 partities. Op de een (ik noem het mijn 1e computer) heb ik macOS Big Sur geïnstalleerd. Mijn andere partitie (tweede computer) heeft Mojave als besturingssysteem. Bij het wisselen van partitie gebruik ik via systeemvoorkeuren de opstartschijf, waarna ik een keuze kan maken welke schijf ik wil gebruiken. Hierdoor kan ik makkelijk van de ene naar de andere partitie gaan. Echter na een laatste update bij Mojave is het niet meer mogelijk om via de opstartschijf naar Big Sur terug te gaan, aangezien deze schijf niet zichtbaar meer is. Hierdoor moet ik eerst een noodstop maken (de aanknop achter de computer een paar seconden vasthouden), waarna ik opnieuw opstart met gebruik van de optiontoets. Hierdoor krijg ik beide schijven weer te zien, waarna ik de keus kan maken tussen Big Sur of Mojave. Hoe kan ik in mijn 2e partitie (Mojave) de harde schijf van Big Sur weer zichtbaar krijgen? Het is altijd goed gegaan.

Reacties

  • May 2021 aangepast
    Hier doet zich hetzelfde probleem voor op mijn macbook pro mid. 2012 met vers geinstalleerde ssd in 2 partities, deze interne ssd is in GUID partition table gepartitioneerd (macos uitgebreid journaled). De 1e partitie heb ik ook up and running gehad met High Sierra. Enkel vanaf het moment dat ik opstarte vanuit deze 2e partitie (mavericks) is de 1e partitie niet zichtbaar en deze opstartschijf is niet zichtbaar bij opstartschijf in systeemvoorkeuren.
    - GUID GEPARTITIONEERD (dit hoort ook)
    - OSX Mavericks t.o.v. High Sierra
    - ssd wordt totale grootte weergeven 512Gb
    - Running partitie 300gb met disknaam , users enabled e.d.
    - Niet vindbare partitie is niet zichtbaar als opstartschijf, naam is verdwenen,dit is nu een code, in disk utility: not mounted, users staat niet op enabled, geeft wel capaciteit weer van 211gb.

    Zou het iets in de interactie kunnen zijn tussen de verschillende OS/OSX systemen? Zeker in geval van de Big Sur... t.o.v. de oudere OS systeem.
    Bij mij werd in High Sierra wel de partitie/opstartdisk met Mavericks herkend maar andersom dus niet. Dus ziet Mavericks mss. Het High Sierra OS systeem niet?
    Komt dit eventueel door een upgrade?

    Thanks for any tips, Margret.

    Ik ga zo testen of ik de schijf kan benaderen als opstartschijf met herstart +option toets
  • probeer is opnieuw big sur te installeren als je met ccc een kopie maakt zie je ook niet meer je opstart schijf maar als je opnieuw big sur installeert dan krijg hem wel te zien dat heeft te maken dat apple iets met die schijf doet als je big sure installeert
Log In of Registreer om te reageren.