Macbook pro meldt dat harde schijf verkeerd is verwijderd

Mijn macbook pro (mid 2014, catalina) geeft random aan dat mijn externe harde schijf onjuist is verwijderd. Alle ellende van dien. Kopieer acties die halverwege worden afgebroken, de harde schijf niet meer kunnen aansluiten (eerst proberen te activeren, als dat niet lukt opnieuw opstarten). Dit gebeurt met verschillende harde schijven van verschillende grootte, geformatteerd ex fat. En dat wil ik graag zo houden.
Veel discussies online gezien met als enige antwoord dat je netjes moet verwijderen.... nee.. dat doe ik dus wel.... de mac besluit op een gegeven moment zelf dat hij vind dat de schijf is verwijderd, terwijl die er nog gewoon aanhangt. Niet tegen kabeltjes gestoten, harde schijf niet gestoten....
Heb nu alle energie verbruik op maximaal gezet om te voorkomen dat het ding ooit in slaap valt omdat ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. Maar ik mag toch hopen dat apple iets beters als antwoord heeft? Ik heb het alleen nog niet kunnen vinden. Daarom vestig ik mijn hoop op jullie gezamenlijke kennis.... alvast dank!
Log In of Registreer om te reageren.