Kosten voor "sms naar het buitenland" bij reply sms via Apple Watch?

Waarschuwing, maar ook vraag om te begrijpen hoe dit kan:

Recent heb ik 2 keer extra kosten gemaakt bij mijn provider voor een sms naar het buitenland.
Ik zag dit toevallig op de factuur staan, en was me er niet bewust van dat ik een sms naar het buitenland gestuurd zou hebben.

1e keer was sms naar Botswana, 2e keer zag ik op online verbruiksoverzicht een Belgisch nummer staan.
Het heeft me behoorlijk wat speurwerk gekost om uit te vissen hoe dit kon, inmiddels weet ik wat er gebeurd is. Maar waarom dit zo werkt is me een raadsel. Misschien weet iemand hier meer van?

Ik kreeg via mijn Watch een sms bericht binnen, met daarbij meteen de opties voor "slimme antwoorden", zoals ik dat gewend ben van een WhatsApp bericht dat via de Watch binnen komt. Ik dacht zelfs dat het om en WhatsApp bericht ging, want ik wist niet dat er ook een sms op die manier kon binnenkomen, en dat het er exact hetzelfde uitziet.
Dit was voor een medische afspraak, een bevestiging voor datum en locatie voor de Coronatest van mijn dochter. Omdat het antwoord-menu meteen erbij stond dacht ik dat ik een reactie moest geven, dus ik klikte op "OK" om de afspraak te bevestigen. Later zag ik op de factuur dat dit de de bewuste sms naar Botswana moest zijn, er werd 51 cent voor gerekend. Ik heb contact opgenomen met de provider en gezegd dat ik geen sms naar het buitenland gestuurd heb, maar ze bleven erbij dat dit door hun systeem geregistreerd werd en dat ik de kosten moet betalen.

Heb het nummer gegoogeld en zag ten eerste dat het netnummer overeen komt met Botswana, maar vond ook diverse meldingen van anderen dat ze een sms gehad hadden van dit nummer met de oproep om op bepaalde dag en tijd voor een Corona test te komen. Dat waren dan mensen die zelf geen afspraak gemaakt hadden, en ze beschouwden dit als "spam". Toen dacht ik dat er misschien iemand fraude pleegt.

Week later kreeg ik weer een bericht binnen via de Watch, wat ik ook met een korte reactie ("Ja") beantwoord heb. Ook hier dacht ik dat het om een WhatsApp bericht ging en dat ik dit moest bevestigen. Dit was een medische afspraak voor iets anders voor mij. Toen wist ik nog niet dat dit een sms was. Later zag ik dat er op de iPhone inderdaad de sms stond en mijn korte reactie erbij. Toen heb ik gebeld met de kliniek, en gevraagd of ze hun sms-dienst via een buitenlandse server laten lopen, in dit geval via België. Er werd mij verzekerd dat dit niet het geval is. Ze deden nog navraag bij hun IT-afdeling, en volgens de IT-medewerker is het nooit de bedoeling om op zo'n sms te reageren, sterker nog: je kunt helemaal niet op een dergelijke sms reageren zei hij. Hij had dit zelfs getest, en bevestigde dat het niet kon.
Gisteren probeerde ik zelf om een sms naar dat nummer te sturen, omdat het telefonisch niet lukte om er doorheen te komen. Toen zag ik dat het bericht inderdaad niet afgeleverd werd.

Lang verhaal ..., maar waar het op neerkomt is dat je kennelijk via de Apple Watch wel sms-berichten kunt beantwoorden, terwijl dat via de iPhone niet mogelijk is. En je kunt hiermee dus ongewenste kosten maken. Voor mij was het 51 cent voor Botswana en 7 cent voor België, geen grote bedragen, maar wel vreemd dat dit zomaar kan.
Inmiddels heb ik de mogelijkheid om sms-berichten te ontvangen via de Watch uitgezet, dit om te voorkomen dat ik in de toekomst per ongeluk weer reageer op een sms en daarmee kosten maak.
Log In of Registreer om te reageren.