Terugzetten Foto’s bibliotheek icm ICloud

Het geval
Voor verblijf in het buitenland zet ik de ICloud functie voor Fotos uit op Ipad en IPhone omdat dit ongemerkt veel data gebruikt en wij in Italië via de satellietverbinding die we daar gebruiken slechts 30Gb mogen up/down loaden. Daar zijn we met gebruik van ICloud en Foto’s na een paar dagen doorheen (WiFi gaat via die sateliet). Als je de ICloud functie uitzet waarschuwt de IPad/IPhone dat de foto’s van het device gaan. Op zich geen probleem. Meestal blijven veel Foto’s toch staan, geen idee hoe die selectie tot stand komt. Mogelijk de beelden die je een keer uit de cloud hebt gedownload. Een paar duizend zijn het wel, van de 20.000 uit de complete bibliotheek.
Bij thuiskomst zet ik de ICloud weer aan.
Alle originelen staan standaard op mijn Mac, de gehele bibliotheek. Die wordt middels timemachine gebackupt. En ik maak desondanks zo nu en dan een kopie op een andere externe schijf. Voor de zekerheid.
Nu bleek dat na het weer koppelen van de IPad heel veel foto’s (ook een paar duizend) uit de bibliotheek gewist te zijn. Die moet ik nu dus terughalen met behulp van de kopieën van Timemachine of de andere extra kopie.
Mijn vragen:
1 is er een andere methode om het dataverbruik via WiFi te beperken of te stoppen terwijl de andere Icloudfuncties (agenda, mail, notities en bestanden b.v.) wel blijven werken.
2 Als ik de kopie bibliotheek terugzet in de map afbeeldingen en die tot systeembibliotheek benoem wat gebeurd er dan met de Cloud. Wordt de hele bibliotheek nu naar IPad en IPhone gestuurd met heel veel dubbelingen tot gevolg (80% van de foto’s in die kopie bibliotheek zitten nu natuurlijk al in de huidige deels gewiste bibliotheek). Of wordt opnieuw alles wat nu niet in IPad en IPhone zit (de ontbrekende foto’s dus) en ook in de Cloud opnieuw uit de bibliotheek gewist. Is er een bepaalde volgorde om de actie te doen, b.v. eerst uitloggen of maakt dat niet uit.
3 Als je tijdelijk de ICloud voor IPad en IPhone (voor de foto’s app) uitzet hoe doe je dat dan en hoe zet je hem weer aan zonder dat er beelden gewist worden.

Graag hoor ik hoe te handelen en alvast dank voor de moeite!
Log In of Registreer om te reageren.