Het gebruik van Tags, Keywords, Markeer, Trefwoorden

Ik weet het even niet meer!!
De verwarring wordt steeds groter naarmate ik mij er meer in ga verdiepen.

Het gaat over het gebruik van Tags.
Binnen Apple is het gebruik van Tags al jaren mogelijk.
Je gaat naar de Finder, kies één of meer bestanden, kies CTRL-muis, ga naar Tags en voeg je Tags toe.
Of kies je bestand, Cmd-I en voeg je tags toe.

Dit gaat nog.
Vraag 1: kan ik in Spotlight vanuit Cmd-Spatiebalk kiezen voor zoiets als: tags:?
Of als ik wil zoeken naar een specifieke Tags moet dat gebeuren vanuit de zoekfunctie van de Finder?
(Dit alleen is al een artikel waard in het blad)

Daarna wordt het voor mij al iets schimmiger zodra ik FCPX opstart
Een bestand getagd in de Finder wordt keurig weergegeven in FCPX.
Dit is blijkbaar een eenrichtingsverkeer. Zodra ik een Tag (o jee, nu heet het ineens Keyword) toevoeg in FCPX zie je dat terug in FCPX. Het wordt echter niet toegevoegd aan de Tag in je bestand.
FCPX maakt echter geen onderscheid tussen wat geïmporteerd is en wat zelf toegevoegd is.

Vraag 2
Kun je Keywords uit FCPX, selectief, toevoegen aan je bestand.

Binnen het eco-systeem van Apple werkt het verder wel.
Vraag 3
Worden Tags opgeslagen in het bestand zelf en kun je ze zichtbaar maken in Windows of Synology?

Vraag 4
Waar worden Tags in je bestanden opgeslagen?
a. In MACOS voor snelheid en kun je die opnieuw opbouwen?
b. In het bestand en kun je ze dan zichtbaar maken met zoiets als een EXIF-viewer

En toen ik zelf daarin dook wel het nog onduidelijker:
Foto’s Applicatie op MACOS
Foto’s kent ook tags, alleen heten ze dan weer Trefwoordbeheer.
Ik kan op geen enkele manier de logica ontdekken, om foto’s voorzien van Tags(in het bestand), correct te importeren zodat ze zichtbaar worden in Trefwoordbeheer.
Op zich toch een simpele gedachte. Een keer de tags organiseren en voilà, overal beschikbaar en doorzoekbaar.
Op de iPad en iPhone heb je ze überhaupt niet, alleen een hartje, terwijl je in de bestanden-app wel weer de Tags tegenkom, die dan weer keurig Tags heten.

Vraag 5
Hebben jullie hier een verklaring, antwoord, oplossing voor?

Vraag 6
Staan Trefwoorden van Foto’s in de database die foto’s aanmaakt en verdwijnen die als je een nieuwe bibliotheek aanmaakt of staan ze ergens in het systeem centraal opgeslagen en kan ‘iedereen’ er bij?

Vraag 7
Kun je specifieke exit-data toevoegen aan Foto’s?
Maw welk exif veld legt de koppeling met
Titel
Bestandsnaam
Beschrijving
Trefwoord

Vraag 8
Dankzij de privacy wetgeving kun je tegenwoordig beschikken over je eigen data.
Zo stop ik bij flickr, ben nog op zoeknaad een goedkoper alternatief,…. Heb je suggesties???

Ik heb mijn Flickr bibliotheek aangevraagd en na een paar dagen krijg je bericht dat er 226 zip-bestanden van elk 500 foto’s gereed staan om te downloaden.
Gedaan en 500 gb later staan al mijn foto’s op een nieuwe externe SSD schijf
Daar worden ook JSON bestanden bijgevoegd zodat je later die gegevens kunt matchen met je foto’s.
Nu heb ik 9000 foto’s uitgebreid getagd en voorzien van beschrijvingen.
Een aantal van die gegevens staan in mijn JSON-file.

Vraag 9
Hoe kun je een JSON file mergen met een fotobestand zodat de juiste gegevens als Exif data beschikbaar worden?

In Apple’s Mail kun je bestanden taggen, alleen heet het hier Markeer en zijn het vlaggen ipv bolletjes
Vraag10
Is er een zoekfunctie voor in Spotlight?

Vraag 11
Het zoeken van bestanden met Spotlight gaat best goed.
Vraag:
Kun je de zoekfunctie uitbreiden naar een (gedeelde) map met onderliggende mappen op bv een Synology?


Ik heb een aparte bibliotheek aangemaakt in Foto’s om mijn oude bestanden uit Flickr uit te kunnen zoeken. Hiervoor heb ik in Voorkeuren Algemeen Importeren, het vinkje uitgezet.
Database is daardoor keurig klein.
Vraag: 12
Als ik een foto verwijder wordt die dan ook verwijderd van mijn externe schijf en zo niet kun je met een commando dwingen natie dat wel doet?

Reacties

  • Verschillende vragen over verschillende onderwerpen denk ik beter apart vragen, zo hebben andere er ook war aan. De verschillende tag's die in MacOS gebruikt (foto's/mail/fcpx) worden zijn zover ik weer "gescheiden" maar wel via spotlight vindbaar als het in de meta data zit.

    1, ja dat kan als je een tag hebt toegevoegd aan het bestand.
    2, Volgens mij alleen handmatig
    3, tags zijn zichtbaar in "toon info" helemaal bovenin, je kan via spotlight zoeken (zie 1)
    4, Exif viewer is er om "foto-data" te zien zoals sluitertijd/diafragma etc. Tags zijn apart
    5, Zie tweede zin
    6, Staan in de foto database gekoppeld aan foto, volgens mij als je de foto naar een andere library kopieert gaan deze mee
    7, je haalt denk ik exif en meta door elkaar. Zie 4. Info kan worden weggeschreven via "toon info".
    8, geen idee
    9, geen idee
    10, spotlight kan "in" mail zoeken
    11, Zorg dat je Synology ook geen indexeert wordt door Spotlight (systeemvoorkeuren -> spotlight
    12. Verwijderen is verplaatsing naar prullenbak, deze legen en weg file

    Ik heb niet overal een antwoord op, mocht er iets onduidelijk zijn, of te kort door de bocht, dan zal ik mijn best doen op het uitgebreider te beantwoorden.
Log In of Registreer om te reageren.