Hoe voorkomen dat Facebook je surfgedrag volgt in Safari?

Ik ben zelf hobbymatig en professioneel met consumentenelektronica bezig. Zit op vele fora daarover en volg vele groepjes op Facebook die daarover gaan. Her en der staat er dus geregeld reclame over op mijn Facebook. Kan ik mee leven dat dat ergens wordt opgepikt.
Een tijdje terug een projectje aan het maken om Hue lampen aan te sturen. Krijg ik plots allerlei reclame ivm Hue lampen. Ook nog mee akkoord.

Mijn oma in het bejaardentehuis heeft dringend nood aan een nieuwe telefoon, dus ik vandaag opgezocht welke abonnementen er tegenwoordig bestaan zonder al te veel data. Dat is tijden geleden dat ik dat nog deed. Open een uurtje geleden mijn Facebook, staat het vol reclame van GSM providers...
Heb dit vanmorgen allemaal opgezocht op mijn iMac (laatste versie Catalina), waar absoluut geen Facebook app opstaat.

Ik meen in de releasenota's van die laatste Catalina gelezen te hebben dat Safari een tooltje aan boord heeft om Social media volgers tegen te houden. Nou, lijkt die toch niet te werken...
Safari - voorkeuren - Privacy - "voorkom volgen door gekoppelde sites" staat aangevinkt.
Dien ik nog iets te doen? Vind het vrij creepy dat Facebook precies weet wat ik online doe...

Bedankt voor jullie tips!

Gert

Reacties

  • Ik neem aan dat je een iPhone voor Facebook gebruik? Staat op de iMac en de iPhone dezelfde appleid en wordt op beide devices soms Safari gesynced met iCloud?
  • Dat klopt allemaal, Jemmie. Ik denk dat ik al weet wat je gaat zeggen... (overigens niet aan gedacht)
    Kunnen we dat dan alsnog oplossen?
  • Je zal in de iCloud settings, op de iMac of iPhone de sync van Safari uit kunnen zetten.

    Was dit overigens wat je verwacht had wat ik zou zeggen? :smile:
  • haha, niet volledig, ik dacht dat je zou zeggen dat het komt omdat safari op de mac en iphone in sync staan.

    Het probleem is dat ik net Safari gebruik omdat alles van geschiedenis en bladwijzers op mac, iphone en ipad synchroon staan. Dan neem ik een enorm gemak weg.

    Is er geen manier om die Facebook app op de iPhone niet te laten rondsnuffelen op dat toestel, want dat gebeurt er dan toch begrijp ik er uit?
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2020 aangepast
    Als je écht niet zonder Facebook kan leven dan gebruik de app Friendly for Facebook ipv. de Facebook app. Friendly houdt heel wat rommel tegen.
  • Doordat ook de tracking cookies dus op beide apparaten staan kunnen deze gebruikt worden voor reclames, ook door Facebook.

    Ik gebruik zelf geen Facebook, maar het lijkt mij niet aannemelijk dat dit in Facebook uitgezet kan worden, dit is hun verdien model.
  • Het voor/nadeel van FB zijn die vele groepjes die je er tegenwoordig op hebt. Ben ook nogal actief in vintage elektronica en de betreffende groepjes volg ik frequent.

    De tip ivm Facebook friendly ga ik zeker uitproberen.

    Wat me nu wel verbaast: ik dacht steeds dat elke app in iOS in een soort van sandbox zat. App uitgeschakeld heeft die niks meer te vertellen. Ik maak er de gewoonte van om de FB app na gebruik echt af te sluiten dmv weg te swipen.
    Dan is die Facebook dus een uitzondering op de regel?
Log In of Registreer om te reageren.