Catalina : dit volume is niet geformatteerd als APFS

Vorig jaar een SSD laten plaatsen op iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015). Wou nu Catalina installeren en kreeg volgende melding : Dit volume is niet geformatteerd als APFS. Nu staat er Mojave op. Zelf ben ik een leek en weet niet wat ik kan doen. Heb via Time Machine wel een backup. kan er iemand helpen? Alvast bedankt Hilde

Reacties

  • Is er iemand die kan helpen AUB?
  • Vorig jaar een SSD laten plaatsen op iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015). Wou nu Catalina installeren en kreeg volgende melding : Dit volume is niet geformatteerd als APFS. Nu staat er Mojave op. Zelf ben ik een leek en weet niet wat ik kan doen. Heb via Time Machine wel een backup. kan er iemand helpen? Alvast bedankt Hilde
  • February 2020 aangepast
    je moet in schijfhulpmiddelen je schijf formatteren als APFS maar dan verwijder je alles wat op je schijf staat. maar je kan geen timemachine kopie op een apfs geformatteerde schijf zetten. als je timemachine wilt gebruiken moet je schijf hfs journalt zijn
  • @pbdejong, het gaat niet om het maken van een Time Machine disk. Ze probeert Catalina te installeren op een computer met Mojave erop. Om de een of andere reden is de SSD in die computer HFS geformatteerd en nu wil het Catalina installatieproces de bootdisk blijkbaar niet omzetten naar APFS.

    Hilde, kun je niet aan degene die de SSD geplaatst heeft vragen hoe je Catalina moet installeren? Gezien het feit dat je zelf zegt een leek te zijn vind ik het moeilijk om op afstand te helpen bij deze ongewone situatie.
  • February 2020 aangepast
    dan moet je zijn vraag toch even beter lezen
    snap je het zelf wel. ongewone situatie ?????
  • Oké, alvast bedankt voor jullie hulp. Ik probeer morgen het bedrijf te contacteren die de SSD geplaatst heeft. Ps, de externe schijf is HFS journaling vermoed ik


  • @pbdejong sinds wanneer is een Mojave systeem op een SSD met HFS normaal?
  • Ik heb een soortgelijke vraag, ik wil Catalina installeren op mijn Mac Mini eind 2014, die harde schijf is ook HFS+ geformatteerd, en mijn externe Iomega harde schijf ook, bij Amac Leeuwarden werd me verteld dat Catalina dit zelf regelt en HFS+ omzet in APFS en dat ik daar zelf niets voor hoef te doen, klopt dat, dat ik niet na de update ineens al mijn bestanden kwijt ben of er niet meer bij kan?
Log In of Registreer om te reageren.