Macbook (High Sierra) wil niet opstarten vanaf bootable USB clone (Sierra)

January 2020 aangepast in macOS 10.13 High Sierra
Hey.

Nieuw hier, maar 20 jaar Mac ervaring. Alvast bedankt voor meedenken!

Ik wil graag mijn met SuperDuper gemaakte USB clone van mijn vorige Macbook Pro (Sierra) af en toe gebruiken als externe opstartschijf op mijn Macbook Pro 2018 met High Sierra.

Is dit überhaupt mogelijk en zoniet, waarom niet?
Heb dit zonder problemen zo vaak gedaan met vorige Macs (een clone van ouder systeem gebruiken als opstartschijf op nieuwer systeem)

Details:
De USB schijf wordt herkend door Finder en door Startup Disk.
Na selecteren van de clone lijkt de herstart dan te gaan lukken, maar na halve opstart cyclus komt er foutmelding van de Boot Recovery Assistant "This disk needs to be updated". Dat is al raar, maar goed. OK en er begint een nieuwe update progress bar. Die kapt halverwege af en je bent terug bij af. Eindeloze loop. Aaargh.

Dingen al geprobeerd:
Kersverse nieuwe clone gemaakt
Andere USB clone
Andere USB naar USB-C adapter
Recovery mode
Option start, selecteer startup disk vanuit daar
Disk First Aid - no problems
Startup Security Utility op Medium and No Security
Reset NVRAM

Help/oplossing heel erg welkom!
Thanks
Jeroen

Reacties

  • KorKor
    January 2020 aangepast
    Ik ben bang van niet. Een MacBook Pro van 2018 werd geleverd met High Sierra. Sierra ondersteund dit model MacBook niet, aangezien dit OS in september 2016 werd uitgebracht en daarom de benodigde hardware ondersteuning hiervoor niet heeft.
  • @Kor bedankt voor je reactie! Weet je waardoor dit dan precies komt, dat nieuwe Apple File Sytem ofzo? En is het niet raar dat de schijf dan wel selecteerbaar is in Startup Disk?

    Volgens mij kan het niet alleen zijn dat de laptop nieuwer is dan de versie MacOS, dat was niet eerder een probleem bij mij, bijvoorbeeld een Mavericks (10.9) opstartschijf op een Sierra (10.12) laptop werkt wel.

  • Zover ik weet wel. Er is waarschijnlijk een goede boot sector op die externe schijf, vandaar dat hij er wel van opstart, maar op een gegeven moment zijn er drivers voor de hardware nodig en dan houd het op. Misschien was je Sierra laptop origineel wel geleverd met versie 10.9 of eerder. Als je het jaartal nog weet, dan kun je in het programma Mactracker opzoeken met welke macOS versie die oorspronkelijk geleverd werd.
  • OK bedankt, dan lijkt het inderdaad niet mogelijk helaas.
Log In of Registreer om te reageren.