verbinding verbroken NAS als die opstart NA start iMac

De laatste "onwetendheden" steken nog eens de kop op...

In mijn thuisnetwerk staan twee NASsen van Qnap. Ze zijn gekoppeld middels AFP en SMB. Werken in principe via beide verbindingssystemen prima.

Nu gaan die NASsen automatisch uit als we niet thuis zijn. Het durft gebeuren dat ik de iMac inschakel als de NAS nog uit staat. Start tijdens draaiende iMac de NAS op, is hij zichtbaar in Finder. Je ziet de gedeelde mappen staan, doch klik je er eentje aan krijg je een pop-up "geen verbinding mogelijk".
Even uitloggen op de Mac en weer inloggen verhelpt het probleem.

Bestaat er geen manier/verbindingswijze zodat het niet uitmaakt of de NAS tussentijds opstart of niet?

tnx
Gert

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    December 2019 aangepast
    Even uitloggen op de Mac en weer inloggen verhelpt het probleem.


    Probeer het eens met het Terminal commando:

    Killall Finder

    PS:
    Vanaf OS X 10.9 is SMB2 (Niet SMB of Samba) het standaard protocol. SMB2 is de vervanger van het antieke AFP.
  • Ik ga nog eens even een iets ouder topic van me opdiepen....

    Inmiddels heb ik mijn twee NASjes geupdate naar de laatste firmware versie. Naar wat jullie aanbevolen hebben stelde ik op beiden ook SMB2 in. (SMB 3 & 4 lukt ook, maar geeft geen verschil in symptomen)

    Inmiddels heb ik het ook al mogen ervaren dat de NAS reeds draaide en ik dan de iMac inschakelde. Steeds komt de NAS voor in Finder, doch hem aanklikken geeft 5 van de tien keren "geen verbinding mogelijk".

    Twee uitzonderingen: Ik maak op één NAS een TimeMachine backup. Die map komt ook voor in Finder. Die kan ik steeds benaderen zonder probleem.
    Ten tweede: als ik bovenstaand commando ingeef. Die "Killall Finder", dan kan ik meteen alle mappen in alle NASsen opnieuw benaderen.
    Misschien weten jullie zo meer wat er mis loopt?
  • Helaas niemand die me kan helpen?
    (Er is hier een antwoord op gepost geweest zag ik eerder, maar het is blijkbaar weer verdwenen. Foutje in de software?)
  • KorKor
    January 2020 aangepast
    Wat gebeurd er als je bij
    Finder -> Ga -> Verbind met server (⌘K)
    het IP nummer van je server invult en drukt op verbind?



    Zie hier voor meer informatie:
    https://www.appletips.nl/automatisch-netwerk-mounten-verbinden/
  • Krijg je deze melding ook wanneer je in de navi kolom de shares aanklikt?


  • Kor's antwoord moet ik voorlopig schuldig blijven, ik probeer jouw suggestie als het probleem zich nog eens voordoet.

    Wat kokkie44 aanbrengt klopt exact met wat ik ook meemaak: in de navi kolom. Dezelfde error, maar natuurlijk 'Bioscoop' heeft dan de naam van mijn NAS.
  • Bioscoop heet mijn Nas, wat zou daar nou op staan? :D
  • KorKor
    January 2020 aangepast
    Wat zie je als je bij Finder -> Ga -> Verbind met server (⌘K) ipv. het adres op te geven op Blader klikt?

    Je zou dan de servers in je netwerk moeten zien (tenminste in de macOS versies voor Catalina 😉)


  • Dat is er te zien als het probleem zich voordoet. Zowel als ik via de methodiek van Kor werk als via de methodiek van Kokkie (vrij stomme opmerking die je daar geeft. Slaat op niets als je mijn vorig antwoord behoorlijk had gelezen/geïnterpreteerd).

    @Kor: ik zie effectief al mijn servers wel staan, doch als ik er eentje aanklik krijg ik bovenstaand probleem.
    Het gekke is dat op het moment van schrijven de tweede NAS (die met de naam Blue) zich wel probleemloos laat benaderen. Toeval, want heb met die 'blue' het probleem ook al mogen meemaken.
  • "(vrij stomme opmerking die je daar geeft. Slaat op niets als je mijn vorig antwoord behoorlijk had gelezen/geïnterpreteerd)." is dat tegen mij?
  • Bioscoop heet mijn Nas, wat zou daar nou op staan? :D

    Ik snap niet wat dit bijdraagt tot het probleem... Zover was ik uiteraard ook al...
  • KorKor
    January 2020 aangepast
    Ik heb Catalina niet geïnstalleerd (ben het ook niet van plan), dus ik kan je niet helpen (bijv. met een opstartscript).

    Een paar versies terug (Maverick dacht ik) had ik hetzelfde met mijn Synology NAS en moest er een update in de NAS-software komen voor het weer probleemloos werkte. Ik zie dat er nu ook weer problemen zijn met Synology NAS-en en Catalina.

    Als workaround (in afwachting van updates van Apple of de NAS-fabrikant) zag ik in het Synology forum inderdaad dat je de Finder moet herstarten. Dit hoeft niet met de Terminal, het kan ook op de volgende manier:

    Hou de Alt-toets (⌥) ingedrukt, klick dan met de rechtermuisknop ingedrukt op het Finder-icoon in het Dock, je krijgt dan de optie Start opnieuw klick hierop. Hierdoor herstart de Finder.









  • Ik was inmiddels ook al op het Qnap forum terecht gekomen. Min of meer gelijk nieuws zoals je vertelt over je Synology NAS.

    In afwachting kan ik inderdaad gebruik maken van jouw tip. Handiger dan altijd die terminal op te roepen.

    Bedankt voor deze tip!
Log In of Registreer om te reageren.