Garantie na inbouwen SSD

April 2014 aangepast in Algemeen
Beste Appletips lezers,

Ik kocht vorig jaar een MacBook Pro bij dixons. Ik deed dit omdat ik dan 3 jaar garantie zou krijgen.
Na een ongeveer een jaar gebruik heb ik besloten er een SSD in te bouwen. Op Appletips.nl las ik toen dat het inbouwen van een SSD geen effect had op je garantie.

'Wanneer je een SSD plaatst in je MacBook Pro hoef je niet bang te zijn dat de garantie of eventuele Applecare niet meer geldig is. Apple staat het toe dat je zelf geheugen en/of de harddisk van een Mac vervangt. Zie MacBook Pro handleiding pagina 65.'

Ik heb mijn MacBook 2 weken geleden ter reparatie aangeboden omdat mijn toetsen raar deden. Vandaag bij het ophalen bleek echter dat ik €75,02 moet betalen omdat mijn garantie volledig is vervallen door het openschroeven van mijn MacBook. Na wat mailen zeggen ze dan ook het volgende:

'Als de macbook 'open' is geweest dan vervalt inderdaad de garantie. Dit is ook een beleid dat wordt gevoerd vanuit Apple. Dit kunt u ook terug vinden via de garantiebepaling van apple.
http://www.apple.com/legal/warranty/products/mac-dutch-nl.html

Onder het kopje ' WAT WORDT NIET GEDEKT DOOR DEZE GARANTIE' wordt in het zwart het onder het letter G het volgende aangegeven: (g) een Apple-product of -onderdeel dat is aangepast om de werking of mogelijkheden te veranderen, zonder schriftelijke toestemming van Apple; (h) beschadigingen als gevolg van natuurlijke slijtage van het Apple-product;'

Mijn vraag was nu: Heb ik wel of geen garantie? Want ik lees overal wat anders.

Bij voorbaat dank!

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    April 2014 aangepast
    Dixons geeft wel drie jaar garantie maar geeft blijkbaar ook een eigen interpretatie aan de garantievoorwaarden.

    Hoofdstuk 3 van de MacBook Pro handleiding die op elke MacBook Pro staat met instructies hoe de HDD correct moet vervangen worden:

  • Op dezelfde pagina staat 'Belangrijk: Open het Apple-product niet, tenzij in de gebruikershandleiding wordt beschreven hoe u het product kunt openen. Het openen van het Apple-product kan schade veroorzaken die niet wordt gedekt door de garantie.'


    Zoals je al zegt, het staat gewoon in de handleiding.

    En op de dixons site staat verder 'Voor de geleverde producten geldt een garantie, zoals deze door de producenten op haar producten wordt vastgesteld. De afgegeven garantie doet niets af aan de wettelijke rechten die je hebt.'

    http://www.dixons.nl/klantenservice/
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je SSD hebt ingebouwd volgens de instructies in de handleiding en je hebt de MacBook Pro niet opgeblazen tijdens de inbouw heb je garantie.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.