iWork en oude MS Office-bestandsformaten

Ik heb vandaag bij toeval ontdekt dat Pages, Numbers en Keynote op mijn iMac onder macOS Catalina bestanden in de oude MS Office-bestandsformaten DOC, XLS en PPT niet (meer) kunnen openen. Is dat altijd al zo geweest, of is dat pas met ingang van macOS Catalina het geval? Ik kan het mij niet herinneren, omdat ik nauwelijks meer gebruik maak van de oude bestandsformaten. De nieuwere bestandsformaten DOCX, XLSX en PPTX daarentegen worden zonder problemen door respectievelijk Pages, Numbers en Keynote geopend.

Maar goed, ik kwam dus een oud DOC-bestand tegen en wilde het openen met Pages toen ik de volgende waarschuwing te zien kreeg: ‘Het document “[…].doc” kan niet worden geopend. Pages kan geen bestanden met de structuur “gegevens” openen.’ Nou is dat niet meteen een ramp, de oude bestandsformaten kan ik immers ook prima openen met LibreOffice of met SoftMaker Office, maar vreemd is het wel. Want met Pages bijvoorbeeld kunnen documenten wel worden geëxporteerd naar DOCX én DOC. En dan zou je dus eigenlijk mogen verwachten dat Pages DOC-bestanden ook kan openen.

Hebben jullie soortgelijke ervaringen gemaakt? Zou het misschien kunnen zijn dat Apple met ingang van macOS Catalina tegelijk met de 32-bit applicaties ook van de oude MS Office-bestandsformaten afscheid heeft genomen?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Hier kan de laatste versie van Pages in macOS Catalina, met een waarschuwing, zonder problemen .doc documenten openen:





  • Nadat het besturingssysteem vandaag is bijgewerkt naar versie 10.15.1 worden DOC- en XLS-bestanden weer herkend als Microsoft Word- en Microsoft Excel-documenten. DOC- en XLS-bestanden kunnen dus ook weer zonder problemen en standaard door Pages en Numbers worden geopend. PPT-bestanden echter worden door de computer niet als Microsoft PowerPoint-documenten, maar als ‘gegevensdocumenten’ herkend. En dergelijke documenten willen Pages, Numbers en Keynote niet openen. Voor bestanden met de structuur ‘gegevens’ moet ik volgens de waarschuwing van Apple een ander geschikt programma kiezen. Nogmaals, dit probleem speelt dus alleen bij de oude MS Office-bestandsformaten. De nieuwere bestandsformaten worden feilloos door de computer herkend. Hoe kan ik de computer ervan overtuigen dat PPT-bestanden wel degelijk Microsoft PowerPoint-documenten zijn?
Log In of Registreer om te reageren.