Een vraag over volledige schijftoegang waarin een voor mij vreemd programma staat.

Een vraag over volledige schijftoegang waarin een voor mij vreemd programma staat.
In macOs Mojave 10.14.4 - Instellingen, met rechtsboven de tab Privacy aangeklikt en dan linksonder de map Volledige schijftoegang geselecteerd staat een Programma met de naam "smbd" wat is dat voor een ding? Het is mij totaal onbekend. Het heeft geen toestemming, maar wat zou het zijn?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    April 2019 aangepast
    smbd = SMB Daemon. SMB (Server Message Block) is een netwerkprotocol van Microsoft dat ook door Apple gebruikt wordt. Wat die daemon daar staat te doen weet ik niet. Die is daar in ieder geval niet vanzelf terechtgekomen.
  • April 2019 aangepast
    Dank v deze uitleg. Zolang hij niet geactiveerd is zal hij ook geen kwaad kunnen doen, maar een beetje vreemd is het. Ik heb het oude 2011 Microsoft pakket en ook zag ik zelf op Internet speurend dat het iets met een Server te maken zou kunnen hebben. Ik heb wel Apple’s Server geïnstalleerd maar deze nooit werkend gemaakt. Misschien komt het daar dan vanaf? Jammer dat ik geen zekerheid kan krijgen hoe of wat het nu eigenlijk echt is. Maar het geeft al wat meer rust door je verklaring. Misschien krijg ik nog antwoord van een andere forum bezoeker.
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2019 aangepast
    Jammer dat ik geen zekerheid kan krijgen hoe of wat het nu eigenlijk echt is.


    Het is eigenlijk echt wat ik schreef: een SMB daemon! De SMB daemon is onderdeel van het macOS systeem en staat in de directory /usr/sbin/. Wat die bij jou onder Privacy staat te doen weet ik niet.


  • Ik vraag mij dan alleen nog af of ik dat ongestraft kan of eigenlijk moet verwijderen of moet laten staan? Ik heb hem in elk geval zelf niet toegevoegd. Maar duidelijk is dat het dus wel ern bekend iets is vanuit het systeem. 👍🏻
  • April 2019 aangepast
    Wat ik met invoeren van “smdb deamon” zo even snel op Google vind is dit: This program is part of the samba(7) suite.

    smbd is the server daemon that provides filesharing and printing services to Windows clients. The server provides filespace and printer services to clients using the SMB (or CIFS) protocol. This is compatible with the LanManager protocol, and can service LanManager clients. These include MSCLIENT 3.0 for DOS, Windows for Workgroups, Windows 95/98/ME, Windows NT, Windows 2000, OS/2, DAVE for Macintosh, and smbfs for Linux.

    Misschien is het dan toch van Apple’s server, of van mijn nogal recent aangeschafte Brother All in One printer?

    Ik zal me er maar niet teveel zorgen over maken. En nogmaals dank voor deze hulp uitleg.

    (Ik kreeg zelf geen screendump toegevoegd had het wel aangewezen, maar het werd niet geüpload en daarna zag ik de mogelijkheid niet meer op de Mac, nu op de iPhone zie ik de mogelijkheid wel.)
  • timoshatimosha    Moderator
    Samba is de Linux versie van het Microsoft SMB 1 protocol.
Log In of Registreer om te reageren.