Opstartproblemen iMac 27" Mid 2011 - De progress-bar verloopt tot ongeveer 70%.

April 2019 aangepast in Hardware problemen
Goedemiddag allen

Ik sta momenteel al een week met een mac (27", Mid 2011) ter reparatie van een buur.
Daar ik geen apple-genius ben en ik er maar niet in slaag om deze mac draaiende te houden, wil ik graag op jullie kennis en hulp beroep doen. :)

Het probleem:
  • Wanneer de mac start, zie ik het apple-logo en de progress-bar. De progress-bar verloopt tot ongeveer 70%. Vervolgens zie ik een volledig wit scherm en na enkele seconden start hij vanzelf weer op.
Uitgevoerde handelingen:
  1. Openen van de mac en volledig uitkuisen. Er is heel wat stof en aangekoekte tabaksteer. Hoihoi, well done! :s
  2. Resetten van de SMC (stroomloos zetten).
  3. Resetten van het NVRAM (command option P R).
  4. Herinstalleren van macOS (command R) via wifi. Draaiende wereldbol met progress-bar is zichtbaar. Wanneer de installatie lijkt uitgevoerd te zijn, herstart de mac. Echter geen resultaat => blank scherm.
  5. Herinstalleren vanuit de Recovery-partitie (option) => Zelfde probleem als hierboven.
  6. Veilige modus met de shift-key kan ik niet bereiken => herstart wederom na enige tijd
  7. De "D"-toets => Datum Tijd Failed to Initializeproduct driver. Status = E
  8. Command S => is mogelijk =>
  9. fsck -f -y => The volume Macintosh HD appears to be OK!
  10. sw_vers => Productversion = 10.13.6, Buildversion = 17G6030
  11. Herinstalleren van macOS d.m.v. een bootable USB gecreëerd met TransMac op Windows-pc. Wanneer de installatie lijkt uitgevoerd te zijn, herstart de mac. Echter geen resultaat => blank scherm.
  12. Openen van de mac en plaatsen van een ssd Samsung 860 Evo (500Gb) + herinstallatie van macOS op nieuwe ssd. Installatie verloopt vlot, na opstarten blijft ie opniew herstarten.
  13. ...
Ik wordt er zo'n klein beetje moedeloos van! :s :'(

Vreemde van de zaak:
Na enkele dagen try and error, tig keren opstarten, oude HDD opnieuw plaatsen, enz. Verkrijg ik plots het inlogvenster. Na invoeren van wachtwoord kom ik in het besturingssysteem.
FINALLY!!, dacht ik tevergeefs. Na controle van de HDD op fouten, volledige scan op virussen met Norton security, opkuisen van bad programs,... zit ik opnieuw met hetzelfde probleem. (nergens foutmeldingen)

Ik ga nu nog eens de mac openen en het batterijtje vervangen die op het moederbord aanwezig is (dacht ik).

In tussentijd hoop ik dat er één van jullie reddende genius-members nog tips en tricks, oplossingen kan aanreiken.

Een dikke bedankt alvast!

Mvg
Jeroen

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    De "D"-toets => Datum Tijd Failed to Initializeproduct driver. Status = E


    Waarschijnlijk één of meerdere geheugenstrips defect.
  • Ik heb net batterij vervangen. Oude was BR2032 3V. Deze heb ik niet liggen. 'k Heb een CR2032 3V geplaatsd en ongelooflijk maar waar => Ik kan opnieuw inloggen.
    'k Ben niet zeker dat het probleem is opgelost. Wachten tot ik enkele keren heb kunnen afsluiten en herstarten.
  • timoshatimosha    Moderator
    OK! Maar tijdens de AHT kan er in ieder geval geen ramdisk aangemaakt worden.
  • Ahzo. En hoe kan ik dan eventueel de ram-modules dan wel testen? Daar ik met de D-toets niet verder geraak! :neutral:
  • timoshatimosha    Moderator
    Alle RAM-strips er uit halen. Dan de strips één voor één testen. Dus slechts met één enkele strip testen.
  • Oké. Dit zal ik dan ook maar eens uitvoeren. :wink: Echter als ik naar "Systeeminformatie" ga, vervolgens naar "Geheugen" , staat de status van beide 4GB modules op OK. Momenteel draait ie ook soepel en stabiel naar mijn gevoel. 'k Ben nu vooreerst een "Time Machine"-backup aan het uitvoeren op een externe schijf. Ik houd jullie op de hoogte. :wink:
Log In of Registreer om te reageren.