iCloud-bestanden nemen te veel ruimte in beslag op Mac, ondanks 'geoptimaliseerde opslag'

Goedemorgen!

Eerlijk is eerlijk, de afgelopen 4 jaar heb ik een bende gemaakt van mijn foto's (ruim 300 gb). Deze week ben ik begonnen om mijn leven te beteren en structuur aan te brengen in de foto-chaos. In eerste instantie heb ik alle mappen (die verspreid stonden over NAS, iCloud & Mac) bijeen gezet in iCloud. Daar heb ik Gemini 2 op los gelaten om duplicaten te verwijderen.

Vervolgens wilde ik een back-up maken van mijn reuze-verzamel-fotomap op mijn NAS. Zodat ik altijd een back-up zou hebben van mijn afbeeldingen voor het geval ik iets te fanatiek opruim de komende tijd. Ik weet dat verwijderde bestanden ook nog 30 dagen via iCloud beschikbaar zijn, maar ik heb niet de illusie dat binnen 30 dagen klaar ben met mijn voorjaarsschoonmaak.

En daar begon het probleem....hoewel ik 'geoptimaliseerde opslag' aan heb staan heeft mijn Macbook heel veel fotobestanden opgeslagen op het systeem en bleef hier in hangen. Mijn harde schijf is 256 gb en dus gaf mij Mac al snel aan zo goed als vol te zitten. Waar ik eerder deze week ruim 100-125 gb ruimte had heb ik nu nog 7 gb over. En daar loop ik nu vast.

Ik heb amper nog ruimte op mijn Mac, veel fotobestanden staan op mijn Mac, maar ook niet compleet (sommige mappen wel, anderen 50-70%). Heb nog even overwogen om de mappen van iCloud af te gooien en op de NAS te plaatsen om de opslag op de Mac weer omlaag te brengen, maar omdat de mappen niet altijd volledig zijn is dat ook geen veilige optie. Ik zou de ruimte die iCloud-bestanden innemen op mijn Mac idealiter willen beperken zodat ik weer wat meer 'beweegruimte' heb. Maar voorzover is weet is dat geen optie.

Wat zouden jullie mij adviseren? Thx voor het meedenken!

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Pfoeeeh wat een klus, maar wel lekker zo opruimen. Jammer dat het bemoeilijkt wordt door iCloud. Het probleem is helaas de hoeveelheid aan foto's. Foto's kopieert namelijk alle foto's naar je fotobibliotheek op je Mac, daarna gaat de Mac deze optimaliseren. Dat doet deze dus pas als de volledige bibliotheek geupload is naar iCloud. Misschien dat dat het probleem is?

    Het advies is lastig, misschien is het een idee om alleen de belangrijkste foto's te bewaren in foto's op je Mac en een extra bibliotheek aan te maken op je NAS? Meer info ▸ https://www.appletips.nl/fotobibliotheek-verplaatsen-mac/

Log In of Registreer om te reageren.