Externe opstartschijf met Sierra ziet interne Fusion Drive iMac (AFPS) niet zodra ingeplugd op iMac

February 2019 aangepast in macOS 10.14 Mojave
Mijn MacBook Pro en mijn externe opstartschijf met OS Sierra kunnen gewoon lezen en schrijven op de Fusion Drive van de iMac (APFS, Mojave), zolang de opstartschijf is aangesloten op de MacBook Pro en verbonden via AFP bestandsdeling. Kunnen oudere Mac-OS-versies dan High Sierra dan toch lezen/schrijven op schijven met APFS-indeling?!

Maar zodra ik diezelfde opstartschijf direct aansluit op de iMac (nodig voor Adobe CS5, die niet meer werkt onder Mojave), ziet ‘ie de interne Fusion Drive helemaal niet meer (niet onder Apparaten als Macintosh HD, en ook niet onder Gedeeld). Er staat alleen een MacBook Pro (2) met de specificaties van de iMac:


Zou dit te maken kunnen hebben met die APFS-formattering van de Fusion Disk? Of wellicht een hele andere oorzaak/oplossing, bijv. doordat de opstartschijf gemaakt is vanaf de MacBook Pro en de geïnstalleerde Macintosh HD niet meer gewijzigd kan worden? Ik heb al een stuk of tien andere oorzaken vergeefs nagelopen, zoals permissies, deling- en firewall instellingen, en weet het niet meer…).

Alvast bedankt voor het meedenken!
Log In of Registreer om te reageren.