Van Thunderbolt en USB-A (3.0) naar USB-C

Mijn iMac is uit begin 2016, 21,5 inch Retina met Fusion-HD van 1 TB (24 GB SSD).
Ik ben op zoek naar een hub, passend op een van mijn 4 USB (A) 3.0 poorten om meer apparaten/HD's aan te sluiten. Liefst ook met (mini)SD-ingang. Vervolgens 'ontdek' ik de 2 thunderbolt-poorten. (Dat gedoe achter het beeldscherm vind ik niet erg handig).
Al googlend loop ik vast omdat alle adapters tegenwoordig USB-C schijnen te hebben.
Nergens kan ik verloopstukken van Thunderbolt of USB-A vinden.
Is het technisch nog wel mogelijk/verantwoord om van USB-A 3.0 of Thunderbolt (Mini displayPort) naar USB-C te gaan?
En zijn er verloopstukken?

Reacties

  • Het lijkt mij niet verstandig om eerst de USB of thunderbolt te converteren naar USB-C en vervolgens weer naar een ander formaat.
    Er zijn voldoende hubs die geen USB-C aansluiting hebben.

    Welke poorten heb je minimaal nodig, hoe worden de externe schijven aangesloten.
  • KorKor
    January 2019 aangepast
    Het hangt ervan af wat je wilt aansluiten!

    Helaas gaat er via die "universele" USB-C connector een wirwar van verschillende protocols en aansluitmogelijkheden. Bijv. een MacBook heeft alleen USB-C, maar geen Thunderbolt ondersteuning.

    Bij je iMac met Thunderbolt 2 zal een USB C-monitor niet werken, want een computer met Thunderbolt 2/Mini DisplayPort ondersteund geen USB-C specifieke video protocols. Maar misschien zijn er adapters die het kunnen omzetten. Thunderbolt 3 is backwards compatible met Thunderbolt 2 snelheden/protocollen, dus een echt Thunderbolt apparaat zal wel werken. Zo kan het ook zijn met bepaalde USB protocols.

    Zie hier voor een uitgebreid artikel:
    https://tweakers.net/reviews/4647/de-veelbelovende-warboel-van-usb-c-een-kabel-die-vrijwel-alles-kan.html

    Je zou kunnen zoeken naar een Thunderbolt 2 dock/hub (kan hogere snelheden aan en meer verschillende aansluitingen dan USB 3) en dan zie je wat voor aansluitingen erop zitten en vandaar weer verder werken. Helaas is Thunderbolt 2 nooit zo populair geweest, dus de keuze is niet groot.
Log In of Registreer om te reageren.