Apple app Foto heeft kuren

Ben intensieve gebruiker van Foto (meer dan 40k foto’s met allerlei slimmigheden voorzien). In algemeen bevalt dat goed. Sinds Mojave upgrade verschijnen bij een aantal afmetingen bij mijn nieuwe foto’s rare beschadigingen rechts. Ik heb de fotobase al hersteld. Helpt dus niet. Is dit herkenbaar? Heb het al bij de Apple helpdesk gemeld.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je eens en screenshot delen. Want over welke type beschadigingen gaat het.

    Het kan altijd trouwens dat een nieuw besturingssysteem fouten met zich meebrengt?

    Je hebt toch een TimeMachine backup hé, want 40k kruipt toch wat tijd in.
    Is dit ook op andere toestellen die beschadigingen als je die foto's deelt via iCloud? Ook wanneer je een foto exporteerd via Archief ▸ Exporteer ▸ Exporteer foto en opent in Voorvertoning.
  • Hier komen de foto's. rl1 is het origineel (heic), en rl2 is afgeleid met 16:9 verhouding. Als je in rl2 kijkt zie je rechts in de fles beschadiging, en daaronder ook.



  • Direct onder het glas geheel rechts zie je lichtblauwe beschadiging. De schade zit altijd rechts. Ik heb dit gemeld aan de telefoon met een helpdeskmedewerker, en had de hoop dat met de laaste update (10.14.1) dit probleem zou zijn opgelost. Helaas. Bijgaand rl3, waaruit de omvang van mijn fotobase blijkt.

  • QuintenQuinten    Moderator
    Het is inderdaad wel een zeer opvallende fout.

    Heb je een TimeMachine met nog backups?
    Ik ervaar geen problemen met HEVIC kwaliteit die omgezet is. Kan je eens jouw besturingssysteem opnieuw installeren, je verliest hierdoor je gegevens niet. https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/

    Heb je trouwens al eens iCloud uit en ingeschakeld?
    Heb je andere toestellen?
  • IK gebruik icloud foto's niet. En ik heb ook een iphone. Ik gebruik wel een paar gedeelde mappen. Timemachine is in gebruik met regelmatige backups, ja. Ik zal spoedig je advies volgen, en MacOS opnieuw installeren. Dan meld ik hier terug wat dat opgeleverd heeft.
  • Zojuist gehandeld conform je advies. Geen resultaat, maw, de foto's hebben nog steeds na aanpassen met bv verhouding 16:9 de genoemde beschadiging.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ook wanneer je een foto exporteerd via Archief ▸ Exporteer ▸ Exporteer foto en opent in Voorvertoning?
  • Exact gedaan wat je vroeg. Dit is het resultaat, dus de beschadiging gaat dan ook mee.


  • Als ik in die bibliotheek via pakketinhoud die foto opzoek, dan krijg ik groene blokjes rechts over de foto heen. Bij de andere, onbewerkte foto's is dat niet. Zie bijgaande
    screenprint.
  • Wie weet dom van mij maar zou het niet kunnen zitten in weer gave licht / donker. Dus donkere modus even op licht zetten.
    Wie weet is het dan weg kan je altijd even proberen.
    groetjes Frank en succes.
  • Zelfde verhaal.


  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik vind het zelf heel erg vreemd, ik denk dat je best eens een bezoekje brengt aan een APR of Apple Store
Log In of Registreer om te reageren.