MacBook Pro 13" of iPad Pro 12,9" ??

Wat is de toegevoegde waarde van een iPad Pro tov e MacBook Pro? Worden documenten niet anders weergegeven en/of zijn ze even gemakkelijk in mappen op te slaan en te bewerken? Werkt het smart-key-board even gemakkelijk als het vast toetsenbord? Wat te kiezen als je wat mobiel(er) wil zijn, presentaties opmaken en presenteren? Moeilijk keuze!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    October 2018 aangepast
    Het is allemaal te zien wat je wilt doen en welke programma's je wilt gebruiken.

    Sorry voor de vele tekst, Ik hoor graag van je wat je uiteindelijke besluit was en waarom je die keuze gemaakt hebt. Iedereen heeft een eigen verhaal, dus eigenlijk moet je voor jezelf beslissen wat je het beste kan gaan gebruiken, wil je het oude vertrouwen gebruiken of wil je eens heel graag iets nieuws proberen, het aan jou om dat te beslissen.

    Ik zelf gebruik mijn mac vooral voor grafische programma's, omdat ik daar opleiding in gehad heb vind ik dat gemakkelijker werken omdat ik alle toetsencombinaties ken. Plus het is en mac dat ook nog eens krachtig genoeg is voor heel veel dingen tegelijk te gaan doen.

    Op een iPad Pro heb je geen computermuis maar heb je de smartkeyboard en de Apple Pencil. maar je kan beide niet tegelijk gebruiken zoals in mijn geval waarbij ik vaak moet tekenen. Teksten schrijven gaat wel prima, het toetsenbord typt geweldig maar daar mankeert het weer als ik de iPad met toetsenbord op mijn schoot (bovenbenen) gebruik om te typen. Het verliest soms de connectie of het activeert niet gewillig de emoji-toetsenbord. Ik gebruik de iPad Pro vooral voor schetsen of als ik iets waarheidsgetrouw tekeningen moet maken omdat het niet gemakkelijk is de muis. (natuurlijk gebruik ik ook een Wacom-tekentablet voor de Mac, voor grotere projecten), maar iPad is iets anders als het vlug-vlug moet.

    Volgende wat ik wil bespreken is mobieliteit. gebruik je het voor op de trein, dan is een iPad heel interessant. Documenten worden identiek weergeven zoals op de computer — behalve met Microsoft 365 pakket apps, die niet alle functies bevatten zoals op de Mac — hiermee ervaar je dus geen probleem. Je hebt geen lokale Finder, maar wel de Bestanden app die ook zijn beperkingen kent. Zo werk je veel in de cloud en verlies je vaak het overzicht waar wat kan staan. Qua films kijken doe ik het op beide toestellen, uiteraard kan je Netflix op de iPad Pro offline kijken. Presentaties gaan op beide perfect, voor beide toestellen bestaan er dongels die een HDMI of VGA scherm kunnen aansluiten (voor beide toestellen van Apple en je kan nog ondertussen opladen). Daarbij is het ook nog leuk dat je met de iPhone of Apple Watch dan kunt navigeren tussen slides zonder het scherm of toetsenbord aan te raken. Verder op de iPad is het dan nog eenvoudiger, tijdens een meeting snel wat aantekeningen toe te voegen, door iedereen in de meeting.

    Qua kosten, moet je dat zelf bepalen wat je er mee kan doen. Als je het wilt gebruiken voor zwaar grafische zaken, dan is een MacBook Pro interesant. maar is louter om teksten te schrijven dan kan je voor de MacBook Air nog steeds gaan. Kost maar de helft, en over enkele jaren koop je opnieuw een MacBook Air aan diezelfde prijs die dan sneller is dan de huidige MacBook Pro lijn.

    iPad 2018 kan alles wat iPad Pro kan, het is een kleiner scherm, laad sneller op. ondersteund de Apple Pencil en het toetsenbord kan je nemen van Logi (Logi slim folio)

    Enkele scenario's (situaties die ik zou overwegen, mocht ik het puur voor tekst te schrijven zou gebruiken).
    - MacBook Air 13" 128 GB € 1099
    - iPad 2018 32 GB € 359
    - Apple Pencil € 99
    - toetsenbord voor ipad (logi) € 99
    Totaal € 1656

    - MacBook Pro 13" 128 GB geen touchbar € 1499

    - iPad Pro 12" 256 GB Wifi € 1080
    - Apple Pencil € 99
    - Smartkeybord Apple € 189
    Totaal € 1368

    (ik heb de toestellen genomen met ongeveer dezelfde opslag of een combinatie)

    Accesoires voor de toestellen
    HDMI
    - Apple dongle voor de iPad (lightning naar HDMI en lightning) = € 59
    - Apple dongle voor MacBook pro (USB-C naar HDMI/usb/USB-C = € 79
    - Apple dongle voor MacBook Air (MiniDispplay naar VGA = € 35
    - Beling dongle voor MacBook Air (miniDisplay naar HDMI = € 30
    - externe schijf van Laci Porche € 89,00 van 1TB voor je TimeMachine zodat je nooit iets verliest van gegevens op de mac.
    - Eventueel Apple Care voor iPad of MacBook
    - Hoezen voor iPad en MacBook start bij €40 als je iets beschermend wilt.

    Reken daar nog eens het volgende bij
    - iCloud opslag van 50 GB (€0,99/maand) om je bureaublad en documenten map te delen met de iPad
    - Microsoft Office licentie van € 69 per jaar om het zowel op de iPad als de Mac te gebruiken. Of volledig te gaan voor Apple iWork apps die gratis zijn.

    Maar onthoud ook dat herstellingen duur kunnen zijn.
    Officiele omruil prijzen bij kapotte toestellen (Apple kiest sneller hiervoor dan toestel te herstellen:
    - iPad Pro € 660
    - iPad € 250
    - MacBook Air/Pro zie deze pagina https://support.apple.com/nl-be/mac/repair/service


    Denk goed na over je aankoop, wacht eventueel tot na oktober, want er zijn geruchten over een evenement eind oktober met nieuwe iPads en misschien nieuwe macs. Je kan alles volgen op appletips.nl mocht er nieuwe toestellen worden voorgesteld.
    https://www.appletips.nl/ifun/ipad-pro-2018-verwachtingen/

    PS: er zijn vaak ook interessante aanbiedingen in winkels, zeker wanneer de geruchtenmolen van nieuwe toestellen op volle toeren begint te komen. Maar let wel op waar je het toestel koopt. Vaak zijn de herstellen een grote knelpunt bij de dienst na verkoop. Moet je lang wachten en worden de toestellen herstelt met niet officiële onderdelen. Want enkel Apple en APR's gebruiken officiële herstelonderdelen en niet een Mediamarkt of Coolblue. Ook na de lancering blijken bij deze laatst genoemde winkels interessante kortingen te rapen, en worden de technische fiches goed verborgen, waardoor je als niet ervaren koper zou denken dat je het laatste nieuwe zou kopen, terwijl dit niet het geval is.
  • Bijzonder dank voor de uitgebreide en informatieve uitleg!
    Ik wacht idd af tot na volgend Apple event om de vernieuwingen te zien.
    In eerste instantie zou ik toch een iPad Pro 12" overwegen.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Succes in de keuze. Mocht je gemaakt hebben en overgegaan zijn tot de aankoop, mag je die altijd eens delen. We horen het graag!
Log In of Registreer om te reageren.