Reclame in o/a kranten apps.

Sinds IOS systeem 12 is er iets OPVALLENDS AAN DE HAND. Je krijgt denkelijk ongevraagd gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld. Heb ik daar misschien ongemerkt toch zelf toestemming voor gegeven? bij het installeren van? (net zoals mijn vrouw deed met schermtijd wat zij achteraf helemaal niet wil.) Het viel ons op in de Telegraaf App. We waren pas bij Cool Bleu in Amsterdam, mijn vrouw zocht de contact gegevens op en krijgt nu in de Telegraaf App om de zoveel artikeltjes verschillende reclame uitingen van CoolBleu voor de kiezen. Ik heb eens een staatslot via een iPhone App gekocht en vd week mijn iPhone 7 op Marktplaats gezet, ook heb ik daar een antieke tegel te koop op staan. Verder kijk ik ook vaak of er tegels naar mijn gading aangeboden worden, nu wisselen de Marktplaats en loterij advertenties tussen de Telegraaf en andere kranten apps artikelen zich af. Je ziet mijn eigen tegel en mijn eigen telefoon er ook bij staan. Ook zijn het bewegende dingen, die van Marktplaats, als je daar even wat langer naar blijft kijken dan verspringen de beelden en kreeg ik in dit voorbeeld steeds verschillende tegels die ik al bekeken had of tijdelijk van een hartje/sterretje had voorzien, te zien. Is de advertentie afbeelding gepositioneerd onderaan het screen dan verschuiven de afbeeldingen horizontaal, staat hij hoger dan verticaal. Dit bewegende vergt natuurlijk ook stroom capaciteit van je batterij, ik wil die troep helemaal niet. Irriteer. Mij aan deze gepersonaliseerde reclame, heb dan nog liever gewone niet op mijn persoon afgestemde reclame. Kun je dit uitschakelen? De beweging en nog beter de hele tracking? Dat van de schermtijd gelukkig wel, maar je moet ook wel even zoeken.

Ik krijgt er een zeer onbehagelijk gevoel van, is het nog wel je eigen telefoon.

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Zo werken advertenties en cookies nu eenmaal, je kunt dit 'beperken' via Instellingen ▸ Safari ▸ schakel 'Voorkom volgen' en 'Volg me niet' in. Ernstig is het niet, maar als je het als vervelend ervaart dan is dat je volste recht. De gegevens worden anoniem vervaardigd via een cookie, op je iPhone staat een cookie dat je interesse hebt in CoolBlue of bepaalde zoekwoorden op marktplaats. Deze info is niet te herleiden naar een persoon.

    Niet vergeten dat websites kunnen blijven bestaan door dit soort advertenties, op een persoonlijke advertentie wordt namelijk vaker geklikt waardoor de website een inkomen heeft.
  • Voorheen waren het ook hinderlijk niet op de persoon afgestemde advertenties, daar kon ik mee leven en wat je zegt, ook ik sta altijd daarom de cookies wel toe. Maar nu wordt het mij dus te bont. Als iemand op mijn iPhone of iPad even een krant mag lezen, kan hij of zij aan de sdvertenties mijn surfgedrag zien, moet toch eigenlijk niet gekker worden. Ook wil ik niet constant die dingen van Marktplaats zien die ik al bekeken heb en als toch niet interessant voor mij beoorderlt heb. Als je het volg mij niet inschakeld krijg je dan niet dat je in bepaalde plaatsen ook geen lokale horeca zaken of andere zaken die je zoekt meer voorgeschoteld krijgt? Dank v je uitleg trouwens.
  • Als je dan zoekt op lokale ondernemingen worden deze wel getoond, dit is op basis van je locatie, dus dat zit wel goed. Wellicht zal je dan geen advertenties te zien krijgen van dit soort ondernemingen omdat je niet meer gevolg wordt.
Log In of Registreer om te reageren.