Kompas iphone 8 werkt niet goed

Het kompas op mijn iphone 8 werkt niet goed. De kalibratiefunctie lijkt te zijn verdwenen. Software is up to date dus daar ligt het niet aan. Wie weet raad of heeft vergelijkbare ervaring?

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    De kalibratie-functie wordt alleen geactiveerd wanneer het kompas dit nodig heeft. Dus als alles geijkt is zal deze de kalibratie niet tonen. Merk je dat het nog steeds foutief wordt weergegeven? Je iPhone geforceerd herstarten kan helpen. Je apparaat kun je geforceerd herstarten via deze stappen: https://www.appletips.nl/geforceerd-herstarten/
  • Een geforceerde herstart is wel erg drastisch en ook niet zinvol: mijn iphone is niet vastgelopen. Ik kan hem dus gewoon uit en weer aan zetten.
  • Ik denk zelf aan een hardware probleem. Een andere kompas app werkt ook niet goed
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als het kompas een lichte afwijking heeft. van enkele graden dan is dit eerder aan software gelegen. Als het hardware matig is, dan moet je ofwel geen locatie kunnen bepalen of sta je plots enkele 100den meters van je echte locatie vandaan.


    Geforceerd herstarten, zorgt enkel er voor dat het toestel al zijn processen opnieuw opstart. En dat is hier zeker aangraden. JIj ben niks van jouw gegevens kwijt. Maar het helpt altijd.

    De compas kan heel vaak fouten vertonen die door de software komen. Terugzetten van een backup zorgt er dan ook voor dat je het probleem terug plaatst op het toestel:
    Dit zijn dan ook enkele stappen dat je kan uitvoeren om te bepalen of het hardwarematig of softwarematig fout is:

    1. Maak eerst een backup op iTunes of iCloud (iTunes: https://www.appletips.nl/itunes-codeer-je-iphone-ipad-of-ipod-touch-reservekopie/)
    2. Herstel volgens je iPhone en stel je iPhone opnieuw in als nieuw en plaats in GEEN geval gegevens terug. Ook inloggen in iCloud wacht je even mee. tot je aan het beginscherm komt. https://www.appletips.nl/ipad-iphone-herstellen/
    3. Je kan nu inloggen in iCloud en enkele apps terug downloaden op de GSM, gebruik deze nu enkele dagen om te kijken of het probleem zich blijft herhalen of na enkele dagen terug komt. (geef het een kans)
    4. Komt het probleem terug. Dan weten we dat het aan de hardware ligt. En dan moet je met het toestel naar de winkel.
    5. Komt het probleem niet terug. Dan heb je 2 opties: plaats nu alles manueel terug of herstel terug de iPhone via iTunes en plaats nu de gegevens terug van de reservekopie. Bij die laatste is de kans groot dat het probleem terug op het toestel word geplaatst als het aan de software ligt.


    Belangrijk is ook: Probeer in geen geval een hoesje te gebruiken met metaal/magneet of in een magneetrijke omgeving te testen.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2018 aangepast
    @Mario60

    Een iPhone heeft geen echt kompas maar wel een magnetometer. De kompas app maakt gebruik van de magnetometer. De magnetometer gebruikt het aardmagnetisch veld ook om de positie van de iPhone vast te stellen als je het toestel roteert.

    Als de schermrotatie nog werkt in apps zoals de Agenda of Mail dan is er geen hardware probleem.
  • Als de schermrotatie nog werkt in apps zoals de Agenda of Mail dan is er geen hardware probleem.

    Geen hardware probleem dus.
    Thx
  • QuintenQuinten    Moderator
    @Mario60. Schermrotatie gebruikt de Gyroscoop. En dat zorgt voor de bewegingen die gecontroleerd worden in de 3 assen en 3 draaiingen. Terwijl een kompas maar 2 assen en 1 draaiing kan meten en een totaal ander chip is op het moederbord. Dan is er ook nog de bewegingssensor die in 1 richting maar kan meten en deze zit in de gyroscoop chip.

    PS: dit zijn 2 chips in totaal op de iPhone 8.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2018 aangepast
    @Quinten
    Schermrotatie gebruikt de Gyroscoop.
    Het is niet mijn gewoonte om uit mijn nek te kletsen:
    The magnetometer sensor in your tablet or smartphone also utilizes the modern solid state technology to create a miniature Hall-effect sensor that detects the Earth's magnetic field along three perpendicular axes X, Y and Z.
    In addition to general rotational information, the magnetometer is crucial for detecting the relative orientation of your device relative to the Earth's magnetic north.
    Ter lering en vermaak:

    https://www.rotoview.com/magnetometer.htm
Log In of Registreer om te reageren.