Clean Install Yosemite / USB-stick via Terminal

Ik draai OS X 10.10.5 (Yosemite), update staat mijn iMac uit 2009 niet toe. Ik wil graag een schone installatie doen door Yosemite op een bootable USB Stick te zetten. Via de App Store lukt dit niet meer. Via Terminal lukt het me niet (zie AppleTips 17 okt 2014). Het lukt om een nieuw commando via menu Shell/nieuw commando te plaatsen. Vervolgens lukt het me niet om in het volgende venster een wachtwoord in te typen. Hoe doe ik dat?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Vervolgens lukt het me niet om in het volgende venster een wachtwoord in te typen. Hoe doe ik dat?
    Als het een sudo commando is dan zie je het wachtwoord niet tijdens het ingeven ("terminal echo off"). Het wordt wel aangenomen als je na het ingeven "enter" drukt.
  • Daar begint het probleem. Het volgende venster verschijnt:

    "We trust you have received the usual lecture from the local System
    Administrator. It usually boils down to these three things:

    #1) Respect the privacy of others.
    #2) Think before you type.
    #3) With great power comes great responsibility.

    Password:"

    Geen enkele reactie na plaatsen cursor en bij intypen wachtwoord, ook niet na 1x of 2x clicks.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat is het normale bericht bij een sudo commando. En nogmaals, je ziet het wachtwoord (en cursor) niet dat je intikt.
  • Begrepen en uitgevoerd. Onderstaand venster verschijnt:

    "Password:
    -sudo: /Applications/Install\: command not found

    [Proces voltooid]"

    Wachtwoord van de computer is correct ingevoerd en de naam van de memorystick (zichtbaar op het bureaublad) is foutloos (ipv "appletips") in het eerste commando gemeld. Toch werkt het niet. Waar gaat het mis?
  • timoshatimosha    Moderator
    sudo: /Applications/Install\: command not found
    "sudo:" is inderdaad geen geldig commando. sudo, zonder dubbelpunt, is dat wel dus:

    sudo /Applications/Install\

    is het juiste commando.
  • Snap ik. Ik heb die dubbelpunten er echter niet ingebracht. Het commando (ingebracht via menu Shell-Nieuw commando) luidde:

    sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/OS X Yosemite --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app --nointeraction

    Hierna volgde de eerder genoemde bovenstaande reactie met de dubbelpunten en 'command not found".

    Moeizaam dus. Nog een ander advies? De USB-stick met de naam OS X Yosemite is aangekoppeld en zichtbaar op het bureaubad.
  • Wellicht ten overvloede het volledige (laatste) venster:

    Last login: Sat Jun 30 10:21:47 on ttys001
    iMac-van-Jaap:~ jaappasmooij$ sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/OS X Yosemite --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app --nointeraction
    Password:
    sudo: /Applications/Install OS X Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia: command not found
    iMac-van-Jaap:~ jaappasmooij$

    Na invoeren wachtwoord en Enter verschijnen dus die dubbelpunten.
  • KorKor
    June 2018 aangepast
    Volgens mij staat er in dit deel van het commando een fout:
    --volume /Volumes/OS X Yosemite

    Ik denk dat het moet zijn:
    --volume /Volumes/OS\ X\ Yosemite

    In de terminal moet je voor spaties in padnamen een backslash zetten óf aanhalingstekens gebruiken (voor en achter het hele pad).

    Met aanhalingstekens:
    --volume "/Volumes/OS X Yosemite"
  • Heb in het commando aanhalingstekens geplaatst voor en achter de naam van de USB-stick (als boven), maakt geen verschil. De reactie na intoetsen wachtwoord en Enter blijft dezelfde.
  • KorKor
    June 2018 aangepast
    Ok, wat is de naam die je je USB-stick hebt gegeven? De naam die zichtbaar wordt als je hem in je Mac steekt. Maw. de naam die deze stick NU heeft.

    Maar waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan. Er is ook een programma waarmee je makkelijk een bootable USB-stick voor Yosemite kunt maken. Zie hier:
    http://diskmakerx.com/
  • @ Kor
    De naam van de USB-stick is: OS X Yosemite
    Zal de door jou geadviseerde url proberen.
  • @ Kor
    Diskmaker X geïnstalleerd. Deze kan echter geen OS X Installer application vinden. Enig idee waar die te vinden moet zijn?
  • KorKor
    July 2018 aangepast
    Als het goed is dan staat er een bestand genaamd Install OS X Yosemite.app in de Programma's map.
  • Niets van dat al. OS X 10.10.5 is mijn huidige besturingssysteem, het zal dus ergens op de schijf aanwezig moeten zijn. Maar waar en hoe kom ik daar...?
  • KorKor
    July 2018 aangepast
    Als je Yosemite ooit uit de App Store hebt gedownload, dan zou die macOS versie bij je aankopen moeten staan in de App Store en dan kun je het opnieuw downloaden.

    Ik heb net gecheckt en bij mijn aankopen staat het nog, alles vanaf Lion t/m El Capitan.
  • @Kor
    Staat idd bij de aankopen in iTunes.Ben benieuwd of een nieuwe download op de USB-stick te zetten valt. In elk geval bedankt voor het meedenken!
  • @ Timosha
    Nog reactie op mijn "dubbelpunten"-relaas van 30 juni?
  • Antwoorden niet geheel bevredigend, maar inmiddels is er een andere oplossing voor mijn her-installatieprobleem gevonden (opstarten met Cmd-R).

    Discussie wat mij betreft gesloten. Allen dank voor het meedenken!

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.