Clean Install Yosemite / USB-stick via Terminal
Ik draai OS X 10.10.5 (Yosemite), update staat mijn iMac uit 2009 niet toe. Ik wil graag een schone installatie doen door Yosemite op een bootable USB Stick te zetten. Via de App Store lukt dit niet meer. Via Terminal lukt het me niet (zie AppleTips 17 okt 2014). Het lukt om een nieuw commando via menu Shell/nieuw commando te plaatsen. Vervolgens lukt het me niet om in het volgende venster een wachtwoord in te typen. Hoe doe ik dat?
Reacties
"We trust you have received the usual lecture from the local System
Administrator. It usually boils down to these three things:
#1) Respect the privacy of others.
#2) Think before you type.
#3) With great power comes great responsibility.
Password:"
Geen enkele reactie na plaatsen cursor en bij intypen wachtwoord, ook niet na 1x of 2x clicks.
"Password:
-sudo: /Applications/Install\: command not found
[Proces voltooid]"
Wachtwoord van de computer is correct ingevoerd en de naam van de memorystick (zichtbaar op het bureaublad) is foutloos (ipv "appletips") in het eerste commando gemeld. Toch werkt het niet. Waar gaat het mis?
sudo /Applications/Install\
is het juiste commando.
sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/OS X Yosemite --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app --nointeraction
Hierna volgde de eerder genoemde bovenstaande reactie met de dubbelpunten en 'command not found".
Moeizaam dus. Nog een ander advies? De USB-stick met de naam OS X Yosemite is aangekoppeld en zichtbaar op het bureaubad.
Last login: Sat Jun 30 10:21:47 on ttys001
iMac-van-Jaap:~ jaappasmooij$ sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/OS X Yosemite --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app --nointeraction
Password:
sudo: /Applications/Install OS X Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia: command not found
iMac-van-Jaap:~ jaappasmooij$
Na invoeren wachtwoord en Enter verschijnen dus die dubbelpunten.
--volume /Volumes/OS X Yosemite
Ik denk dat het moet zijn:
--volume /Volumes/OS\ X\ Yosemite
In de terminal moet je voor spaties in padnamen een backslash zetten óf aanhalingstekens gebruiken (voor en achter het hele pad).
Met aanhalingstekens:
--volume "/Volumes/OS X Yosemite"
Maar waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan. Er is ook een programma waarmee je makkelijk een bootable USB-stick voor Yosemite kunt maken. Zie hier:
http://diskmakerx.com/
De naam van de USB-stick is: OS X Yosemite
Zal de door jou geadviseerde url proberen.
Diskmaker X geïnstalleerd. Deze kan echter geen OS X Installer application vinden. Enig idee waar die te vinden moet zijn?
Ik heb net gecheckt en bij mijn aankopen staat het nog, alles vanaf Lion t/m El Capitan.
Staat idd bij de aankopen in iTunes.Ben benieuwd of een nieuwe download op de USB-stick te zetten valt. In elk geval bedankt voor het meedenken!
Nog reactie op mijn "dubbelpunten"-relaas van 30 juni?
Discussie wat mij betreft gesloten. Allen dank voor het meedenken!