nieuwsbrief maken en per mail verzenden

Als ik b.v. met Pages een nieuwsbrief heb gemaakt en als Word-document opsla, dan wil ik die als zodanig per e-mail verzenden en niet als ikoontje, dat vervolgens geopend moet worden. Ik weet dat er verschillende bedrijven zijn die dergelijke programma's tegen betaling aanbieden. Maar je moet dat toch ook zelf kunnen?

Reacties

  • @tawas Dat is een lastig dingetje. Je zou een PDF (export vanuit Word) kunnen maken, vervolgens ergens in de PDF klikken en dan met CMD-C plakken met CMD-V in het e-mail bericht. Probleem is echter dat MS-Outlook (Windows) hier anders mee omgaat dan Apple Mail. Ook worden dergelijke e-mails met hun foto/bestandjes vaak tegen gehouden door AV software.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @tawas.

    Er zijn verschillende manieren. Maar eerst moet je weten dat niet iedereen één dezelfde mailbrowser heeft en dus niet alle browsers het zelfde er uit zien. Litmus is hiervoor zeer geschikt om dit eens uit te testen. Je moet eigenlijk nog rekening houden met Outlook van 2011/2013. En dat kan door alles in een tabel te steken en op het einde de tabel witte randen te geven.

    (eenvoudig): Mail opmaken vanuit Word: Maak jouw mail op zoals je wilt, in en tabel vorm, zonder marges, op de pagina. Bij het bewaren kies je voor Webpagina (.htm)

    (iets moeilijker): Maak je document op in Pages, opnieuw met tabel vorm en zonder marges. Vervolgens selecteer je alles (Wijzig ▸ Selecteer alles ⌘ A) en kopieer je (Wijzig ▸ kopieer ⌘ C). Open dan de app Teksteditor en plaats je de tekst hierin (Wijzig ▸ Plak ⌘ V). Dat bewaar je opnieuw als een Webpagina (.html).

    (Gevorderden): Download de MJML-app, en codeer je e-mail, ze hebben hier verschillende templates, maar jouw email is verzekerd op alle toestellen zeer goed te lezen.

    Dat bestand open je in een internetbrowser zoals Safari en dan kies je Archief ▸ Deel ▸ E-mail deze pagina. In Mail kies je vervolgens rechts boven voor Verstuur webmateriaal als: Webpagina (standaard alleen koppeling).
  • Oei, ik vrees dat jullie commentaar, waarvoor hartelijke dank, mij ietwat boven de pet gaat. Ik ga het wel proberen hoor. Maar, om te beginnen gebruik ik Outlook allang niet meer, maar Mail. We zijn toch van Apple? En soms Gmail. Lukt het dan ook?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik heb alles uitgelegd waarbij je Mail van Apple kan gebruiken. Enkel in mijn eerste voorbeeld gebruik ik Word van Office.
Log In of Registreer om te reageren.