externe harde schijf omzetten van NFTS naar MS-DOS (FAT)

Hallo,

Zelf heb ik altijd een windows laptop gehad maar ben overgestapt op mac. nu is mijn probleem dat ik alle muziek wat ik op de externe harde schijf heb staan ook wil kunnen bewerken met mijn mac. Ik heb al veel informatie hierover opgezocht en heb van alles gedaan maar hij blijft een foutmelding geven. Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad?

Groet, Stijn

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    En wat van foutmelding geeft hij? Is je schrijf in partitie opgedeeld?
  • hoef je niet om te zetten, je kunt ntfs tooltje (software) gebruiken om ntfs disks te kunnen beschrijven, volgens mij had paragon zoiets: eventje googlen op ntfs paragon mac en je bent er
  • Paragon of Tuxera zijn inderdaad mogelijke (betalende) oplossingen om NTFS te lezen en te schrijven (maar formatteren?). Mounty biedt een mogelijke (gratis) oplossing http://enjoygineering.com/mounty/ (lezen en schrijven, niet formatteren of herformatteren, geen probleemoplossing, geen schijfcontroles, ...)

    De vraag was echter: Stijn wil naar FAT32. Het probleem met her-formatteren van NTFS of exFAT naar FAT32 kom ik ook wel eens tegen.

    FAT32 is beperkt tot 4GB per bestand, maar is het meest universeel op alle soorten toestellen (Win, Mac, Linux, mediaplayers, smart-tv's, enz...). Het systeem is wel erg oud en minder veilig dan NTFS, HFS+ ...

    exFAT kan dan weer bestanden > 4GB aan, werkt op Win, Mac, Linux, maar dikwijls NIET op mediaplayers en smart-tv's, die ondersteunen vaak alleen FAT (FAT32) of NTFS.

    Met het macOS/OSX Schijfhulpprogramma" > Selecteer de schijf/stick op het "hoogste" niveau (dit is de standaard naam die de fabrikant aan de schijf/stick heeft gegeven, daaronder staan 1 of meerdere partities waarvan je de naam zelf hebt gekozen). Soms lukt het met de truc een schijf/USBstick GEEN naam te geven (dus "Naamloos" niet te overschrijven), structuur MS-DOS (FAT) kiezen en indeling MBR kiezen. Bij mij krijgt de schijf/stick dan de naam "N_" (vreemd!). Daarna kan je via rechtsklik op het icoon > toon info > de naam "N_" wijzigen in bv. "FAT32GB".

    En als dat niet lukt > naar een kennis met een Windows-computer en doe daar snelformatteren ofwel een "full"-format van FAT (FAT32). Opgelet: een full-format kan LANG duren!

    Succes!
  • February 2018 aangepast
    Kijk ook even in Schijfhulpprogramma op de vensterbalk, links: Weergave en dan Toon alle apparaten.
    Dan kun je ahw eerst de onderste ‘schijf’ formateren en later de bovenliggende.
    Althans deze benadering zag ik bij het onderwerp APGS op deze site.
    Bij mij ging toen alles goed.
Log In of Registreer om te reageren.