Airport Extreme uitbreiden met Airport Express

Ik heb een Time Capsule, de meest recente versie. Deze heeft als wifi protocol 802.11ac op twee frequenties (2.4Ghz en 5 Ghz). Nu ben ik bezig mijn tuin te verbouwen en in de tuin komt een tuinhuis. Het wifi signaal van mijn TC is op die plek echter zwak (1 streepje op mijn iPhone en soms valt deze weg). Nu kan ik het wifi signaal uitbreiden door middel van een Airport Express in het tuinhuis te plaatsen. De meest recente versie daarvan heeft echter als protocol 802.11g (2.4Ghz en 5 Ghz). Hoewel Apple aangeeft dat dit een heel normale opzet is, vraag ik mij af wat er met mijn wifi signaal gebeurt en of dit storend is. Valt het hele netwerk terug op 802.11g of blijft dit in en rond het huis op 802.11ac en valt dit pas terug als mijn iPhone overschakelt naar de AE (in de buurt van het tuinhuis)?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Nee, het hele netwerk valt niet terug op IEEE 802.11g. Als een iPhone/iPad die 802.11ac ondersteunt een verbinding maakt met een toegangspunt dat alleen 802.11g gebruikt zal er een verbinding met het 802.11g protocol gemaakt worden.

    Is er weer een 802.11ac toegangspunt beschikbaar zal er een verbinding met het 802.11ac protocol gemaakt worden. Hier werkt dat ook zo met een roaming WLAN met een 802.11ac Airport Extreme en een 802.11g Airport Time Capsule.

    Je kan trouwens in de Airport app zien hoe de verbindingen gemaakt zijn.
  • Dank je Timosha, ik ga er mee aan de slag.
Log In of Registreer om te reageren.