Backup maken op externe SSD bij overgang van HFS+ naar APFS

October 2017 aangepast in macOS 10.13 High Sierra
Ik heb een MacBook Pro van april 2017.Ik maak een back up op een externe SSD, er staan dus al diverse back ups op onder MacOS journaled. Ik wil nu weer een nieuwe back up maken en hoop dat dat lukt onder APFS. Heb het 1 keer geprobeerd( mijn systeem werkt inmiddels onder APFS) maar mijn reservecopie kwam er als "journaled " uit. Enig idee hoe ik een back up kan krijgen onder APFS? Het schuifje van mijn schijfhulpprogramma stond op journaled, zou dit misschien op APFS moeten staan? Kan ik eventueel vorige back ups verwijderen?

Reacties

  • KorKor
    October 2017 aangepast
    Hangt ervan af wat voor soort backup het is. Als het een Timemachine backup is, dan mag je die externe SSD NIET omzetten naar APFS.
    https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh15139
    Voor Superduper of Carbon Copy Cloner backup software kan dit weer anders zijn (geen ervaring mee).

    Het maakt voor je data niet uit of het op een HFS+ of APFS schijf staat, dit zijn filesystemen, maw. de indeling van de schijf, de manier waarop de "boekhouding" van de schijf wordt bijgehouden. Als je een bepaald tekstbestand van je interne APFS schijf naar een USB schijf kopieert, dan blijft de inhoud van de tekstfile hetzelfde. De file veranderd niet als het van APFS naar bijv FAT32 gaat.
  • hartelijk dank.
Log In of Registreer om te reageren.